ALD2 je dvounápravová akumulátorová lokomotiva určená pro důlní provoz. Prototyp byl vyroben v roce 1955 v podniku ČKD Stalingrad v Praze. V roce 1956 byla zahájena sériová výroba. Od roku 1960 probíhala výroba v Radotíně. V roce 1963 výrobu převzaly Turčianské Strojárne Martin a lokomotivy byly vyráběny v Lučenci do roku 1964, kdy byla výroba ukončena.
Lokomotiva ALD2 je osazena akumulátorem, který dodává energii do jednoho trakčního motoru o výkonu 3 kW. Ten pohání obě nápravy. Konstrukční provedení lokomotivy umožňuje její provoz v prostředí s nebezpečím výbuchu.
Vrámci výroby typu ALD2 byly vyráběny také lokomotivy označené ALD21 a ALD22. Lokomotiva ALD21 byla určena speciálně pro rudné doly, byla rozměrově menší než ALD2 a měla pevný rozchod 450 mm. Prototyp ALD21 byl vyroben v roce 1958/9. Typ ALD22 byl určen pro provoz, kde nehrozí nebezpečí výbuchu jinak byl shodný s ALD2. Sériová výroba ALD22 byla zahájena v roce 1958.
Výrobce |
- ČKD Stalingrad, Praha - ČKD Praha, závod Radotín - Turčianské Strojárne Martin, závod Lučenec |
---|---|
Doba výroby | 1955 - 1964 |
Počet náprav | 2 |
Počet elektromotorů | 1 |
Výkon | 3 kW |
Rychlost | 0 - 4 km/h |
Hmotnost | 2,1 t |
Rozchod |
- 450 - 600 mm (ALD2) - 450 mm (ALD21) |
Délka přes spřáhla |
- 2160 mm (ALD2) - 1945 mm (ALD21) |
Šířka |
- 800 mm (ALD2) - 720 mm (ALD21) |
Výška nad TK |
- 1500 mm (ALD2) - 1495 mm (ALD21) |
Rozvor | 750 mm |
Minimální poloměr oblouku | 5 m |