Úzkorozchodky

Lokomotiva ALD2



Lokomotiva ALD2 ve Starém Plzenci (Vítězslav Křížek, 1.1.2014)

ALD2 je dvounápravová akumulátorová lokomotiva určená pro důlní provoz. Prototyp byl vyroben v roce 1955 v podniku ČKD Stalingrad v Praze. V roce 1956 byla zahájena sériová výroba. Od roku 1960 probíhala výroba v Radotíně. V roce 1963 výrobu převzaly Turčianské Strojárne Martin a lokomotivy byly vyráběny v Lučenci do roku 1964, kdy byla výroba ukončena.

Lokomotiva ALD2 je osazena akumulátorem, který dodává energii do jednoho trakčního motoru o výkonu 3 kW. Ten pohání obě nápravy. Konstrukční provedení lokomotivy umožňuje její provoz v prostředí s nebezpečím výbuchu.

Vrámci výroby typu ALD2 byly vyráběny také lokomotivy označené ALD21 a ALD22. Lokomotiva ALD21 byla určena speciálně pro rudné doly, byla rozměrově menší než ALD2 a měla pevný rozchod 450 mm. Prototyp ALD21 byl vyroben v roce 1958/9. Typ ALD22 byl určen pro provoz, kde nehrozí nebezpečí výbuchu jinak byl shodný s ALD2. Sériová výroba ALD22 byla zahájena v roce 1958.


Výrobce - ČKD Stalingrad, Praha
- ČKD Praha, závod Radotín
- Turčianské Strojárne Martin, závod Lučenec
Doba výroby 1955 - 1964
Počet náprav 2
Počet elektromotorů 1
Výkon 3 kW
Rychlost 0 - 4 km/h
Hmotnost 2,1 t
Rozchod - 450 - 600 mm (ALD2)
- 450 mm (ALD21)
Délka přes spřáhla - 2160 mm (ALD2)
- 1945 mm (ALD21)
Šířka - 800 mm (ALD2)
- 720 mm (ALD21)
Výška nad TK - 1500 mm (ALD2)
- 1495 mm (ALD21)
Rozvor 750 mm
Minimální poloměr oblouku 5 m
2007 - 2025
Fotografie a kresby jsou duševním vlastnictvím autorů a jejich šíření a použití je možné jen s jejich souhlasem.
Thanks: www.icondrawer.com, Multiflex32, Tango Icon Library, LIGHTBOX, Magnific-Popup, W3C Validator