Úzkorozchodky

Lokomotiva BN15



Lokomotiva BN15 v Drásově (Jiří Šujan, 3.5.2009)

BN15 je dvounápravová motorová lokomotiva s mechanickým přenosem výkonu určená pro povrchový provoz. Výroba byla zahájena v roce 1950 v podniku Stavostroj ve Vysočanech a probíhala do roku 1953, kdy byla ukončena. Celkem bylo vyrobeno asi 120 lokomotiv. Typ BN15 konstrukčně vychází z lokomotivy MD1 od výrobce Orenstein & Koppel. Tomu odpovídá i jeho tovární označení MD1Š, kde MD1 je převzato z konstrukčního vzoru a písmeno Š značí motor Škoda.

Lokomotiva BN15 je osazena motorem Škoda 1 S 110 o výkonu 15 koňských sil. Ten je spojen s mechanickou dvourychlostní převodovkou. Převodovka pohání pomocí dvou válečkových řetězů zadní nápravu a ta je jedním řetězem spojena s přední nápravou.


Výrobce - Stavostroj Praha, závod Vysočany
- Stavoloko Radotín, závod Vysočany
Doba výroby 1950 - 1953
Počet náprav 2
Motor Škoda 1 S 110; 1 válec; Vznětový; Kapalinou chlazený
Výkon 15 hp / 11,2 kW
Přenos výkonu Mechanický
Počet převodových stupňů 2
Rychlost 0 - 6 - 12 km/h
Hmotnost ve službě 2,6 t
Rozchod 500 - 760 mm
Délka přes spřáhla 2360 mm
Šířka 1060 mm
Výška nad TK 1940 mm
Rozvor 700 mm
Minimální poloměr oblouku 6 m
2007 - 2024
Fotografie a kresby jsou duševním vlastnictvím autorů a jejich šíření a použití je možné jen s jejich souhlasem.
Thanks: www.icondrawer.com, Multiflex32, Tango Icon Library, LIGHTBOX, Magnific-Popup, W3C Validator