BN15 je dvounápravová motorová lokomotiva s mechanickým přenosem výkonu určená pro povrchový provoz. Výroba byla zahájena v roce 1950 v podniku Stavostroj ve Vysočanech a probíhala do roku 1953, kdy byla ukončena. Celkem bylo vyrobeno asi 120 lokomotiv. Typ BN15 konstrukčně vychází z lokomotivy MD1 od výrobce Orenstein & Koppel. Tomu odpovídá i jeho tovární označení MD1Š, kde MD1 je převzato z konstrukčního vzoru a písmeno Š značí motor Škoda.
Lokomotiva BN15 je osazena motorem Škoda 1 S 110 o výkonu 15 koňských sil. Ten je spojen s mechanickou dvourychlostní převodovkou. Převodovka pohání pomocí dvou válečkových řetězů zadní nápravu a ta je jedním řetězem spojena s přední nápravou.
Výrobce |
- Stavostroj Praha, závod Vysočany - Stavoloko Radotín, závod Vysočany |
---|---|
Doba výroby | 1950 - 1953 |
Počet náprav | 2 |
Motor | Škoda 1 S 110; 1 válec; Vznětový; Kapalinou chlazený |
Výkon | 15 hp / 11,2 kW |
Přenos výkonu | Mechanický |
Počet převodových stupňů | 2 |
Rychlost | 0 - 6 - 12 km/h |
Hmotnost ve službě | 2,6 t |
Rozchod | 500 - 760 mm |
Délka přes spřáhla | 2360 mm |
Šířka | 1060 mm |
Výška nad TK | 1940 mm |
Rozvor | 700 mm |
Minimální poloměr oblouku | 6 m |