BN15R je dvounápravová motorová lokomotiva s mechanickým přenosem výkonu určená pro povrchový provoz. Prototyp byl vyroben v roce 1959 v podniku ČKD v Radotíně. V roce 1960 následovala ověřovací série a ještě téhož roku byla zahájena sériová výroba. V roce 1962 byla výroba předána do Zábřehu na Moravě. V roce 1963 výrobu převzaly Turčianské Strojárne Martin a lokomotivy byly vyráběny v Lučenci do roku 1970, kdy byla výroba ukončena. Celkem bylo vyrobeno asi 350 lokomotiv.
Lokomotiva BN15R je osazena motorem Slávia 1 ST 120 o výkonu 15 koňských sil. Ten je spojen s mechanickou dvourychlostní převodovkou. Převodovka pohání jedním válečkovým řetězem zadní nápravu a druhým řetězem přední nápravu.
Výrobce |
- ČKD Praha, závod Radotín - ČKD (NHKG), závod Zábřeh na Moravě - Turčianské Strojárne Martin, závod Lučenec |
---|---|
Doba výroby | 1959 (prototyp) / 1960 - 1970 |
Počet náprav | 2 |
Motor | Slávia 1 ST 120; 1 válec; Vznětový; Vzduchem chlazený |
Výkon | 15 hp / 11,2 kW |
Přenos výkonu | Mechanický |
Počet převodových stupňů | 2 |
Rychlost | 0 - 6 - 12 km/h |
Hmotnost | 3,1 t |
Rozchod | 500 - 600 mm |
Délka přes spřáhla | 2200 mm |
Šířka | 1000 mm |
Výška nad TK |
- 2000 mm (se stříškou) - 1365 mm (bez stříšky) |
Rozvor | 780 mm |
Minimální poloměr oblouku | 7 m |