Úzkorozchodky

Lokomotiva BN15R



Lokomotiva BN15R ve Zbýšově (Ivo Kočí, 25.6.2011)

BN15R je dvounápravová motorová lokomotiva s mechanickým přenosem výkonu určená pro povrchový provoz. Prototyp byl vyroben v roce 1959 v podniku ČKD v Radotíně. V roce 1960 následovala ověřovací série a ještě téhož roku byla zahájena sériová výroba. V roce 1962 byla výroba předána do Zábřehu na Moravě. V roce 1963 výrobu převzaly Turčianské Strojárne Martin a lokomotivy byly vyráběny v Lučenci do roku 1970, kdy byla výroba ukončena. Celkem bylo vyrobeno asi 350 lokomotiv.

Lokomotiva BN15R je osazena motorem Slávia 1 ST 120 o výkonu 15 koňských sil. Ten je spojen s mechanickou dvourychlostní převodovkou. Převodovka pohání jedním válečkovým řetězem zadní nápravu a druhým řetězem přední nápravu.


Výrobce - ČKD Praha, závod Radotín
- ČKD (NHKG), závod Zábřeh na Moravě
- Turčianské Strojárne Martin, závod Lučenec
Doba výroby 1959 (prototyp) / 1960 - 1970
Počet náprav 2
Motor Slávia 1 ST 120; 1 válec; Vznětový; Vzduchem chlazený
Výkon 15 hp / 11,2 kW
Přenos výkonu Mechanický
Počet převodových stupňů 2
Rychlost 0 - 6 - 12 km/h
Hmotnost 3,1 t
Rozchod 500 - 600 mm
Délka přes spřáhla 2200 mm
Šířka 1000 mm
Výška nad TK - 2000 mm (se stříškou)
- 1365 mm (bez stříšky)
Rozvor 780 mm
Minimální poloměr oblouku 7 m
2007 - 2025
Fotografie a kresby jsou duševním vlastnictvím autorů a jejich šíření a použití je možné jen s jejich souhlasem.
Thanks: www.icondrawer.com, Multiflex32, Tango Icon Library, LIGHTBOX, Magnific-Popup, W3C Validator