![]() ![]() |
---|
BN30R je dvounápravová motorová lokomotiva s mechanickým přenosem výkonu určená pro povrchový provoz. Prototyp byl vyroben v roce 1958 v podniku ČKD v Radotíně. V roce 1959 byla vyrobena ověřovací série a následující rok byla zahájena sériová výroba. Od roku 1963 výroba probíhala v Zábřehu na Moravě. Ještě téhož roku výrobu převzaly Turčianské Strojárne Martin a lokomotivy byly vyráběny v Lučenci do roku 1969, kdy byla výroba ukončena. Celkem bylo vyrobeno asi 311 lokomotiv.
Lokomotiva BN30R je osazena motorem Škoda 2 S 110 o výkonu 30 koňských sil. Ten je spojen s mechanickou třírychlostní převodovkou. Převodovka pohání pomocí dvou válečkových řetězů zadní nápravu a ta je jedním řetězem spojena s přední nápravou. Lokomotiva byla vyraběna v provedení s budkou strojníka nebo bez ní.
Prototyp lokomotivy BN30R z roku 1958 se oproti následujícím sériovým strojům vzhledově dost lišil. Kapotáž odpovídala typu BNK30 a byla použita spřáhla důlního typu.
V roce 1960 byly vyrobeny tři odlišné lokomotivy vycházející z typu BN30R. Jednalo se o lokomotivu označenou BN30T, u které byl standardní motor Škoda nahrazen vzduchem chlazeným motorem Slávia 2 ST 120. Dále se jednalo o dvě lokomotivy BN30R označené také BN30E, určené na normální rozchod.
V sedmdesátých letech bylo v podniku Turčianské Strojárne Martin v Hliníku nad Hronom dodatečně vyrobeno několik málo kusů lokomotiv BN30R na normální rozchod.
Výrobce |
- ČKD Praha, závod Radotín - ČKD (NHKG), závod Zábřeh na Moravě - Turčianské Strojárne Martin, závod Lučenec |
---|---|
Doba výroby | 1958 (prototyp) / 1959 - 1969 |
Počet náprav | 2 |
Motor | Škoda 2 S 110; 2 válce; Vznětový; Kapalinou chlazený |
Výkon | 30 hp / 22,3 kW |
Přenos výkonu | Mechanický |
Počet převodových stupňů | 3 |
Rychlost | 0 - 6 - 12 - 18,5 km/h |
Hmotnost | 5,4 t |
Rozchod | 500 - 760 mm |
Délka přes spřáhla | 2970 mm |
Šířka | 1100 mm |
Výška nad TK |
- 2030 mm (s budkou strojníka) - 1570 mm (bez budky strojníka) |
Rozvor | 845 mm |
Minimální poloměr oblouku | 7 m |