BN60H je dvounápravová motorová lokomotiva s hydrodynamickým přenosem výkonu určená pro povrchový provoz. Prototyp byl vyroben v roce 1960 v podniku ČKD v Radotíně. V letech 1962/3 následovala desetikusová ověřovací série vyrobená v Zábřehu na Moravě. Následně výrobu převzaly Turčianské Strojárne Martin a lokomotivy byly v letech 1965/6 vyráběny v Lučenci. Od roku 1969 výroba probíhala v Hliníku nad Hronom a trvala do roku 1973, kdy byla ukončena. Celkem bylo vyrobeno 115 lokomotiv.
Lokomotiva BN60H je osazena motorem Tatra T 924 A8 o výkonu 60 koňských sil. Ten je spojen s hydrodynamickou převodovkou, která pomocí spojnic pohání obě nápravy.
V roce 1965 byly v Lučenci vyrobeny dva prototypy BN60H se širokým rámem, které byly určeny pro rozchod 800 - 1100 mm. Oproti sériovým strojům měly vnější rám a přenos výkonu z převodovky na nápravy byl řešen pomocí válečkových řetězů.
Výrobce |
- ČKD Praha, závod Radotín - ČKD (NHKG), závod Zábřeh na Moravě - Turčianské Strojárne Martin, závod Lučenec - Turčianské Strojárne Martin, závod Hliník nad Hronom |
---|---|
Doba výroby | 1960 (prototyp) / 1962 - 1973 |
Počet náprav | 2 |
Motor | Tatra T 924 A8; 4 válce; Vznětový; Vzduchem chlazený |
Výkon | 60 hp / 44,7 kW |
Přenos výkonu | Hydrodynamický |
Rychlost | 0 - 19 km/h |
Hmotnost ve službě | 9,6 t |
Rozchod | 600 - 800 mm |
Délka přes spřáhla | 4140 mm |
Šířka | 1150 mm |
Výška nad TK | 2080 mm |
Rozvor | 1200 mm |
Minimální poloměr oblouku | 13 m |