|
|---|
BND15 je dvounápravová motorová lokomotiva s mechanickým přenosem výkonu určená pro důlní provoz. Prototyp byl vyroben v roce 1954 v podniku Stavoloko v Radotíně. Následně byla vyrobena dvacetikusová ověřovací série. Od roku 1961 výroba probíhala v Zábřehu na Moravě. V roce 1963 výrobu převzaly Turčianské Strojárne Martin a lokomotivy byly vyráběny v Lučenci do roku 1968, kdy byla výroba ukončena. Celkem bylo vyrobeno 577 lokomotiv.
Lokomotiva BND15 je osazena motorem Škoda 2 S 110 CO o výkonu 16 koňských sil. Ten je spojen s mechanickou třírychlostní převodovkou. Převodovka pohání zadní nápravu a ta je pomocí spojnic spřažena s přední nápravou. Konstrukční provedení lokomotivy umožňuje její provoz v prostředí s nebezpečím výbuchu. Typ BND15 byl zpočátku vyráběn s jednou kabinou. Po roce 1961 byla pro československý průmysl v důsledku báňského předpisu vyráběna varianta s dvěma kabinami.
| Výrobce |
- Stavoloko Radotín, závod Radotín - ČKD Praha, závod Radotín - ČKD (NHKG), závod Zábřeh na Moravě - Turčianské Strojárne Martin, závod Lučenec |
|---|---|
| Doba výroby | 1954 - 1968 |
| Počet náprav | 2 |
| Motor | Škoda 2 S 110 CO; 2 válce; Vznětový; Kapalinou chlazený |
| Výkon | 16 hp / 11,7 kW |
| Přenos výkonu | Mechanický |
| Počet převodových stupňů | 3 |
| Rychlost | 0 - 2,6 - 6 - 10 km/h |
| Hmotnost ve službě | 4 t |
| Rozchod |
- 450 - 520 mm - 520 - 600 mm - 580 - 620 mm |
| Délka přes spřáhla | 2850 mm (jedna kabina) |
| Šířka | 800 mm |
| Výška nad TK | 1400 mm |
| Rozvor | 775 mm |
| Minimální poloměr oblouku | 5 m |