Úzkorozchodky

Lokomotiva BND15



BND15 je dvounápravová motorová lokomotiva s mechanickým přenosem výkonu určená pro důlní provoz. Prototyp byl vyroben v roce 1954 v podniku Stavoloko v Radotíně. Následně byla vyrobena dvacetikusová ověřovací série. Od roku 1961 výroba probíhala v Zábřehu na Moravě. V roce 1963 výrobu převzaly Turčianské Strojárne Martin a lokomotivy byly vyráběny v Lučenci do roku 1968, kdy byla výroba ukončena. Celkem bylo vyrobeno 577 lokomotiv.

Lokomotiva BND15 je osazena motorem Škoda 2 S 110 CO o výkonu 16 koňských sil. Ten je spojen s mechanickou třírychlostní převodovkou. Převodovka pohání zadní nápravu a ta je pomocí spojnic spřažena s přední nápravou. Konstrukční provedení lokomotivy umožňuje její provoz v prostředí s nebezpečím výbuchu. Typ BND15 byl zpočátku vyráběn s jednou kabinou. Po roce 1961 byla pro československý průmysl v důsledku báňského předpisu vyráběna varianta s dvěma kabinami.


Výrobce - Stavoloko Radotín, závod Radotín
- ČKD Praha, závod Radotín
- ČKD (NHKG), závod Zábřeh na Moravě
- Turčianské Strojárne Martin, závod Lučenec
Doba výroby 1954 - 1968
Počet náprav 2
Motor Škoda 2 S 110 CO; 2 válce; Vznětový; Kapalinou chlazený
Výkon 16 hp / 11,7 kW
Přenos výkonu Mechanický
Počet převodových stupňů 3
Rychlost 0 - 2,6 - 6 - 10 km/h
Hmotnost ve službě 4 t
Rozchod - 450 - 520 mm
- 520 - 600 mm
- 580 - 620 mm
Délka přes spřáhla 2850 mm (jedna kabina)
Šířka 800 mm
Výška nad TK 1400 mm
Rozvor 775 mm
Minimální poloměr oblouku 5 m
2007 - 2025
Fotografie a kresby jsou duševním vlastnictvím autorů a jejich šíření a použití je možné jen s jejich souhlasem.
Thanks: www.icondrawer.com, Multiflex32, Tango Icon Library, LIGHTBOX, Magnific-Popup, W3C Validator