Úzkorozchodky

Lokomotiva BNE50



Lokomotiva BNE50 v Žamberku (Ivo Kočí, 23.5.2021)

BNE50 je dvounápravová motorová lokomotiva s elektrickým přenosem výkonu určená pro povrchový provoz. Výroba probíhala od roku 1950 v podniku Stavostroj v Radotíně a trvala do roku 1954, kdy byla ukončena. Celkem bylo vyrobeno asi 319 lokomotiv. Výroba lokomotiv BNE50 navázala na typ G40 (Gebus 40), který byl v Radotíně vyráběn před rokem 1950.

Většina lokomotiv BNE50 byla osazena vodou chlazeným motorem Škoda 3 S 110, některé však byly vybaveny vzduchem chlazeným motorem Tatra T 114. V obou případech se jedná o tříválcový motor o výkonu 45 koňských sil. Motor je spojen s generátorem, který vyrábí stejnosměrný elektrický proud. Ten je přiveden přes kontrolér do dvou trakčních motorů umístěných uvnitř rámu. Každý z trakčních motorů přes válečkové řetězy pohání jednu nápravu. Budka lokomotivy je vyrobena tak, aby bylo možné jednoduše demontovat její vrchní část.

V roce 1952 bylo vyrobeno 11 lokomotiv BNE50 určených na normální rozchod.


Výrobce - Stavostroj Praha, závod Radotín
- Stavoloko Radotín, závod Radotín
Doba výroby 1950 - 1954
Počet náprav 2
Motor - Škoda 3 S 110; 3 válce; Vznětový; Kapalinou chlazený
- Tatra T 114; 3 válce; Vznětový; Vzduchem chlazený
Výkon 45 hp / 33,5 kW
Přenos výkonu Elektrický
Rychlost 0 - 18 km/h
Hmotnost 8,6 t
Rozchod 600 - 760 mm
Délka přes spřáhla 4410 mm
Šířka 1350 mm
Výška nad TK - 2460 mm (se stříškou)
- 1700 mm (bez stříšky)
Rozvor 1500 mm
Minimální poloměr oblouku 12 m
2007 - 2024
Fotografie a kresby jsou duševním vlastnictvím autorů a jejich šíření a použití je možné jen s jejich souhlasem.
Thanks: www.icondrawer.com, Multiflex32, Tango Icon Library, LIGHTBOX, Magnific-Popup, W3C Validator