BVD40 je dvounápravová vzduchová lokomotiva určená pro důlní provoz. Prototyp byl vyroben v roce 1961 v podniku ČKD v Radotíně. Následně byla výroba předána do Zábřehu na Moravě, kde byla vyrobena pětikusová ověřovací série. V roce 1963 výrobu převzaly Turčianské Strojárne Martin a lokomotivy byly vyráběny v Lučenci. V roce 1969 byla výroba předána do Hliníku nad Hronom a trvala do roku 1974, kdy byla ukončena.
Lokomotiva BVD40 je osazena šesti tlakovými nádobami o celkovém objemu 1300 litrů. Vzduch z nich pohání vzduchový motor 4 SV 80x120 o výkonu 40 koňských sil. Ten je spojen s převodovkou, která pohání pomocí řetězů obě nápravy.
Výrobce |
- ČKD Praha, závod Radotín - ČKD (NHKG), závod Zábřeh na Moravě - Turčianské Strojárne Martin, závod Lučenec - Turčianské Strojárne Martin, závod Hliník nad Hronom |
---|---|
Doba výroby | 1961 - 1974 |
Počet náprav | 2 |
Počet tlakových nádob | 6 (celkový objem 1300 l) |
Motor | 4 SV 80x120; 4 válce; Vzduchový |
Výkon | 40 hp / 29,8 kW |
Rychlost | 0 - 14 km/h |
Hmotnost ve službě | 10 t |
Rozchod |
- 450 - 600 mm - 610 - 650 mm - 660 - 750 mm |
Délka přes spřáhla | 5220 mm |
Šířka |
- 950 mm (rozchod 450 - 600 mm) - 1000 mm (rozchod 610 - 650 mm) - 1100 mm (rozchod 660 - 750 mm) |
Výška nad TK | 1610 mm |
Rozvor | 1140 mm |
Minimální poloměr oblouku | 10 m |