Úzkorozchodky

Lokomotiva DH30D.0



Lokomotiva DH30D.0 ve Zbýšově (Ivo Kočí, 29.9.2018)

DH30D.0 je dvounápravová motorová lokomotiva s hydrostatickým přenosem výkonu určená pro důlní provoz. Prototyp byl vyroben v roce 1977 v podniku Turčianské Strojárne Martin. V roce 1979 následovala ověřovací série vyrobená v Hliníku nad Hronom. V roce 1980 byla zahájena sériová výroba. Celkem bylo vyrobeno minimálně 548 lokomotiv.

Lokomotiva DH30D.0 je osazena motorem Škoda 2 S 110 CO o výkonu 28 koňských sil. Ten je spojen s hydrostatickým převodníkem, který pohání nápravovou převodovku jedné nápravy. Nápravové převodovky jsou mezi sebou spojeny kloubovým hřídelem. Konstrukční provedení lokomotivy umožňuje její provoz v prostředí s nebezpečím výbuchu.

V roce 1994 byly v Hliníku nad Hronom rekonstruovány dvě lokomotivy typu DH30D.0 na povrchový provoz. Původní stanoviště strojníka byla odstraněna, a místo nich byl dopředu dosazen balast a dozadu nová povrchová budka. Lokomotivy byly nově označeny jako typ DH30S.


Výrobce - Turčianské Strojárne Martin
- Turčianské Strojárne Martin, závod Hliník nad Hronom
- Závody Ťažkého Strojárstva, závod Hliník nad Hronom
Doba výroby 1977 - min. 1989
Počet náprav 2
Motor Škoda 2 S 110 CO; 2 válce; Vznětový; Kapalinou chlazený
Výkon 28 hp / 20,6 kW
Přenos výkonu Hydrostatický
Rychlost 0 - 12 km/h
Hmotnost 5,5 t
Rozchod 450 - 620 mm
Délka přes spřáhla 4080 mm
Šířka 900 mm
Výška nad TK 1500 mm
Rozvor 900 mm
Minimální poloměr oblouku 8 - 10 m (dle rozchodu)
2007 - 2025
Fotografie a kresby jsou duševním vlastnictvím autorů a jejich šíření a použití je možné jen s jejich souhlasem.
Thanks: www.icondrawer.com, Multiflex32, Tango Icon Library, LIGHTBOX, Magnific-Popup, W3C Validator