DH30D.0 je dvounápravová motorová lokomotiva s hydrostatickým přenosem výkonu určená pro důlní provoz. Prototyp byl vyroben v roce 1977 v podniku Turčianské Strojárne Martin. V roce 1979 následovala ověřovací série vyrobená v Hliníku nad Hronom. V roce 1980 byla zahájena sériová výroba. Celkem bylo vyrobeno minimálně 548 lokomotiv.
Lokomotiva DH30D.0 je osazena motorem Škoda 2 S 110 CO o výkonu 28 koňských sil. Ten je spojen s hydrostatickým převodníkem, který pohání nápravovou převodovku jedné nápravy. Nápravové převodovky jsou mezi sebou spojeny kloubovým hřídelem. Konstrukční provedení lokomotivy umožňuje její provoz v prostředí s nebezpečím výbuchu.
V roce 1994 byly v Hliníku nad Hronom rekonstruovány dvě lokomotivy typu DH30D.0 na povrchový provoz. Původní stanoviště strojníka byla odstraněna, a místo nich byl dopředu dosazen balast a dozadu nová povrchová budka. Lokomotivy byly nově označeny jako typ DH30S.
Výrobce |
- Turčianské Strojárne Martin - Turčianské Strojárne Martin, závod Hliník nad Hronom - Závody Ťažkého Strojárstva, závod Hliník nad Hronom |
---|---|
Doba výroby | 1977 - min. 1989 |
Počet náprav | 2 |
Motor | Škoda 2 S 110 CO; 2 válce; Vznětový; Kapalinou chlazený |
Výkon | 28 hp / 20,6 kW |
Přenos výkonu | Hydrostatický |
Rychlost | 0 - 12 km/h |
Hmotnost | 5,5 t |
Rozchod | 450 - 620 mm |
Délka přes spřáhla | 4080 mm |
Šířka | 900 mm |
Výška nad TK | 1500 mm |
Rozvor | 900 mm |
Minimální poloměr oblouku | 8 - 10 m (dle rozchodu) |