Úzkorozchodky

Lokomotiva DH70D.1



Lokomotiva DH70D.1 v Mladějově na Moravě (Ivo Kočí, 30.6.2012)

V roce 1965 byl v podniku Turčianské Strojárne v Martine vyroben prototyp dvounápravové důlní lokomotivy s hydrodynamickým přenosem výkonu označený jako BND70. V roce 1970 byla v Hliníku nad Hronom vyrobena třináctikusová ověřovací série lokomotiv již označených jako DH70D. U těchto strojů se však projevily problémy s hydraulickým přenosem výkonu a typ byl následně přepracován, čímž vznikla verze DH70D.1.

DH70D.1 je dvounápravová motorová lokomotiva s hydrodynamickým přenosem výkonu určená pro důlní provoz. Výroba byla zahájena v roce 1974 v podniku Turčianské Strojárne Martin v Hliníku nad Hronom a trvala do roku 1981, kdy byla ukončena.

Lokomotiva DH70D.1 je osazena motorem Škoda 6 S 110 CO o výkonu 72 koňských sil. Ten je spojen s hydrodynamickou převodovkou, která pohání pomocí kloubového hřídele nápravovou převodovku jedné nápravy. Nápravové převodovky jsou mezi sebou spojeny kloubovým hřídelem. Konstrukční provedení lokomotivy umožňuje její provoz v prostředí s nebezpečím výbuchu.


Výrobce - Turčianské Strojárne Martin, závod Hliník nad Hronom
- Závody Ťažkého Strojárstva, závod Hliník nad Hronom
Doba výroby 1974 - 1981
Počet náprav 2
Motor Škoda 6 S 110 CO; 6 válců; Vznětový; Kapalinou chlazený
Výkon 72 hp / 53,6 kW
Přenos výkonu Hydrodynamický
Rychlost 0 - 18 km/h
Hmotnost ve službě 10,5 t
Rozchod 480 - 650 / 710 - 760 mm
Délka přes spřáhla 5400 mm
Šířka - 950 mm (rozchod 480 - 650 mm)
- 1050 mm (rozchod 710 - 760 mm)
Výška nad TK 1650 mm
Rozvor 1150 mm
Minimální poloměr oblouku 15 m
2007 - 2025
Fotografie a kresby jsou duševním vlastnictvím autorů a jejich šíření a použití je možné jen s jejich souhlasem.
Thanks: www.icondrawer.com, Multiflex32, Tango Icon Library, LIGHTBOX, Magnific-Popup, W3C Validator