V roce 1965 byl v podniku Turčianské Strojárne v Martine vyroben prototyp dvounápravové důlní lokomotivy s hydrodynamickým přenosem výkonu označený jako BND70. V roce 1970 byla v Hliníku nad Hronom vyrobena třináctikusová ověřovací série lokomotiv již označených jako DH70D. U těchto strojů se však projevily problémy s hydraulickým přenosem výkonu a typ byl následně přepracován, čímž vznikla verze DH70D.1.
DH70D.1 je dvounápravová motorová lokomotiva s hydrodynamickým přenosem výkonu určená pro důlní provoz. Výroba byla zahájena v roce 1974 v podniku Turčianské Strojárne Martin v Hliníku nad Hronom a trvala do roku 1981, kdy byla ukončena.
Lokomotiva DH70D.1 je osazena motorem Škoda 6 S 110 CO o výkonu 72 koňských sil. Ten je spojen s hydrodynamickou převodovkou, která pohání pomocí kloubového hřídele nápravovou převodovku jedné nápravy.
Nápravové převodovky jsou mezi sebou spojeny kloubovým hřídelem. Konstrukční provedení lokomotivy umožňuje její provoz v prostředí s nebezpečím výbuchu.
Výrobce |
- Turčianské Strojárne Martin, závod Hliník nad Hronom - Závody Ťažkého Strojárstva, závod Hliník nad Hronom |
---|---|
Doba výroby | 1974 - 1981 |
Počet náprav | 2 |
Motor | Škoda 6 S 110 CO; 6 válců; Vznětový; Kapalinou chlazený |
Výkon | 72 hp / 53,6 kW |
Přenos výkonu | Hydrodynamický |
Rychlost | 0 - 18 km/h |
Hmotnost ve službě | 10,5 t |
Rozchod | 480 - 650 / 710 - 760 mm |
Délka přes spřáhla | 5400 mm |
Šířka |
- 950 mm (rozchod 480 - 650 mm) - 1050 mm (rozchod 710 - 760 mm) |
Výška nad TK | 1650 mm |
Rozvor | 1150 mm |
Minimální poloměr oblouku | 15 m |