Úzkorozchodky

Lokomotiva KML5


Československá poválečná verze


Lokomotiva KML5 ve Skanzenu Solvayovy lomy (Ivo Kočí, 27.10.2007)

KML5 je dvounápravová motorová lokomotiva s mechanickým přenosem výkonu určená pro povrchový provoz. Výroba byla zahájena v roce 1946 v podniku Česká akciová společnost pro stavbu strojů a výrobu železničních potřeb ve Vysočanech. V roce 1950 byla výroba ukončena. Celkem bylo vyrobeno více jak 100 lokomotiv. Typ KML5 vyráběný v Československu po roce 1945 konstrukčně vychází z lokomotivy MD2 (během války označené KML5) od výrobce Orenstein & Koppel.

Lokomotiva KML5 je osazena motorem Slávia DR 27 o výkonu 27 koňských sil. Ten je spojen s mechanickou třírychlostní převodovkou, která pomocí válečkových řetězů pohání obě nápravy.


Výrobce - Česká akciová společnost pro stavbu strojů a výrobu železničních potřeb Praha, závod Vysočany
- Stavostroj Praha, závod Vysočany
Doba výroby 1946 - 1950
Počet náprav 2
Motor Slávia DR 27; 2 válce; Vznětový; Kapalinou chlazený
Výkon 27 hp / 20,1 kW
Přenos výkonu Mechanický
Počet převodových stupňů 3
Rychlost 0 - 6 - 12 - 18 km/h
Hmotnost ve službě asi 5 t
Rozchod 600 - 760 mm
Délka přes spřáhla 2700 mm
Šířka 1250 mm
Výška nad TK - 1980 mm (s budkou strojníka)
- 1610 mm (bez budky strojníka)
Rozvor 845 mm
Minimální poloměr oblouku 7 m
2007 - 2024
Fotografie a kresby jsou duševním vlastnictvím autorů a jejich šíření a použití je možné jen s jejich souhlasem.
Thanks: www.icondrawer.com, Multiflex32, Tango Icon Library, LIGHTBOX, Magnific-Popup, W3C Validator