KML5 je dvounápravová motorová lokomotiva s mechanickým přenosem výkonu určená pro povrchový provoz. Výroba byla zahájena v roce 1946 v podniku Česká akciová společnost pro stavbu strojů a výrobu železničních potřeb ve Vysočanech. V roce 1950 byla výroba ukončena. Celkem bylo vyrobeno více jak 100 lokomotiv. Typ KML5 vyráběný v Československu po roce 1945 konstrukčně vychází z lokomotivy MD2 (během války označené KML5) od výrobce Orenstein & Koppel.
Lokomotiva KML5 je osazena motorem Slávia DR 27 o výkonu 27 koňských sil. Ten je spojen s mechanickou třírychlostní převodovkou, která pomocí válečkových řetězů pohání obě nápravy.
Výrobce |
- Česká akciová společnost pro stavbu strojů a výrobu železničních potřeb Praha, závod Vysočany - Stavostroj Praha, závod Vysočany |
---|---|
Doba výroby | 1946 - 1950 |
Počet náprav | 2 |
Motor | Slávia DR 27; 2 válce; Vznětový; Kapalinou chlazený |
Výkon | 27 hp / 20,1 kW |
Přenos výkonu | Mechanický |
Počet převodových stupňů | 3 |
Rychlost | 0 - 6 - 12 - 18 km/h |
Hmotnost ve službě | asi 5 t |
Rozchod | 600 - 760 mm |
Délka přes spřáhla | 2700 mm |
Šířka | 1250 mm |
Výška nad TK |
- 1980 mm (s budkou strojníka) - 1610 mm (bez budky strojníka) |
Rozvor | 845 mm |
Minimální poloměr oblouku | 7 m |