Úzkorozchodky

Lokomotiva T47



Lokomotiva T47.016 v železničním muzeu v Lužné u Rakovníka (Vojtěch Dzik, 14.7.2016)

T47 je čtyřnápravová motorová lokomotiva s elektrickým přenosem výkonu určená pro traťovou službu na úzkorozchodných tratích. Prototyp byl vyroben v roce 1954 v podniku ČKD. Ještě téhož roku byla zahájena výroba ověřovací série pěti lokomotiv, z nichž poslední byla dokončena v roce 1955. V roce 1957 byla zahájena sériová výroba a trvala do roku 1958, kdy byla ukončena. Celkem bylo vyrobeno 66 lokomotiv, z nichž bylo 45 pod označením TU3 exportováno do SSSR na rozchod 750 mm.

Lokomotiva T47 je osazena motorem ČKD 12V 170 DR o výkonu 258 kilowatt. Ten je spojen s trakčním generátorem, který vyrábí stejnosměrný elektrický proud a ten pohání čtyři trakční motory. Každý z trakčních motorů pohání jednu nápravu.

Všechny vyrobené lokomotivy mimo exportovaných byly dodány Československým Státním Dráhám. Na trať Nová Bystřice - Jindřichův Hradec - Obrataň bylo dodáno celkem devět lokomotiv. Tři v roce 1954, tři v roce 1955, dva v roce 1958 a jeden v roce 1959. Na trať Frýdlant v Čechách - Heřmanice byly dodány čtyři stroje o rozchodu 750 mm, všechny v roce 1958. Na trať Třemešná ve Slezsku - Osoblaha byly dodány také čtyři lokomotivy, všechny v roce 1958. A čtyři stroje byly dodány v roce 1959 na trať Ružomberok - Korytnica kúpele.

Pro zajímavost lze uvést, že prototyp TU3-001 byl před odesláním do SSSR zkoušen na trati z Jindřichova Hradce do Obrataně.


Výrobce ČKD
Doba výroby 1954 - 1958
Počet náprav 4
Motor ČKD 12V 170 DR; 12 válců; Vznětový; Kapalinou chlazený
Výkon 345 hp / 258 kW
Přenos výkonu Elektrický
Rychlost - 40 km/h (prvních šest vyrobených lokomotiv T47.001-006)
- 50 km/h
Hmotnost ve službě - 30,5 t (prvních šest vyrobených lokomotiv T47.001-006)
- 32 t
Rozchod 750 / 760 mm
Délka přes spřáhla - 12690 mm (lokomotivy T47)
- 12730 mm (lokomotivy TU3)
Šířka 2504 mm
Výška nad TK - 3325 mm (prvních šest vyrobených lokomotiv T47.001-006)
- 3370 mm
Rozvor podvozku 1800 mm
Vzdálenost otočných čepů podvozků 7000 mm
Minimální poloměr oblouku - 60 m (prvních šest vyrobených lokomotiv T47.001-006)
- 70 m
2007 - 2024
Fotografie a kresby jsou duševním vlastnictvím autorů a jejich šíření a použití je možné jen s jejich souhlasem.
Thanks: www.icondrawer.com, Multiflex32, Tango Icon Library, LIGHTBOX, Magnific-Popup, W3C Validator