T47 je čtyřnápravová motorová lokomotiva s elektrickým přenosem výkonu určená pro traťovou službu na úzkorozchodných tratích. Prototyp byl vyroben v roce 1954 v podniku ČKD. Ještě téhož roku byla zahájena výroba ověřovací série pěti lokomotiv, z nichž poslední byla dokončena v roce 1955. V roce 1957 byla zahájena sériová výroba a trvala do roku 1958, kdy byla ukončena. Celkem bylo vyrobeno 66 lokomotiv, z nichž bylo 45 pod označením TU3 exportováno do SSSR na rozchod 750 mm.
Lokomotiva T47 je osazena motorem ČKD 12V 170 DR o výkonu 258 kilowatt. Ten je spojen s trakčním generátorem, který vyrábí stejnosměrný elektrický proud a ten pohání čtyři trakční motory. Každý z trakčních motorů pohání jednu nápravu.
Všechny vyrobené lokomotivy mimo exportovaných byly dodány Československým Státním Dráhám. Na trať Nová Bystřice - Jindřichův Hradec - Obrataň bylo dodáno celkem devět lokomotiv. Tři v roce 1954, tři v roce 1955, dva v roce 1958 a jeden v roce 1959. Na trať Frýdlant v Čechách - Heřmanice byly dodány čtyři stroje o rozchodu 750 mm, všechny v roce 1958. Na trať Třemešná ve Slezsku - Osoblaha byly dodány také čtyři lokomotivy, všechny v roce 1958. A čtyři stroje byly dodány v roce 1959 na trať Ružomberok - Korytnica kúpele.
Pro zajímavost lze uvést, že prototyp TU3-001 byl před odesláním do SSSR zkoušen na trati z Jindřichova Hradce do Obrataně.
Výrobce | ČKD |
---|---|
Doba výroby | 1954 - 1958 |
Počet náprav | 4 |
Motor | ČKD 12V 170 DR; 12 válců; Vznětový; Kapalinou chlazený |
Výkon | 345 hp / 258 kW |
Přenos výkonu | Elektrický |
Rychlost |
- 40 km/h (prvních šest vyrobených lokomotiv T47.001-006) - 50 km/h |
Hmotnost ve službě |
- 30,5 t (prvních šest vyrobených lokomotiv T47.001-006) - 32 t |
Rozchod | 750 / 760 mm |
Délka přes spřáhla |
- 12690 mm (lokomotivy T47) - 12730 mm (lokomotivy TU3) |
Šířka | 2504 mm |
Výška nad TK |
- 3325 mm (prvních šest vyrobených lokomotiv T47.001-006) - 3370 mm |
Rozvor podvozku | 1800 mm |
Vzdálenost otočných čepů podvozků | 7000 mm |
Minimální poloměr oblouku |
- 60 m (prvních šest vyrobených lokomotiv T47.001-006) - 70 m |