T211.0 je dvounápravová motorová lokomotiva s mechanickým přenosem výkonu určená pro posun a dopravu v průmyslu, depech a železničních stanicích. Lokomotiva byla vyráběna především jako normálněrozchodná, ale její konstrukce umožňovala přerozchodování až na 750 mm. Prototyp byl vyroben v roce 1955 v podniku ČKD Praha. Sériová výroba se rozběhla v roce 1957 a trvala do roku 1962, kdy byla ukončena. Celkem bylo vyrobeno 835 lokomotiv z nichž asi 200 kusů bylo exportováno. Úzkorozchodná varianta lokomotivy T211.0 byla označena TU29.0.
Lokomotiva T211.0 je osazena motorem TATRA 111 o výkonu 162 koňských sil. Ten je spojen s mechanickou čtyřrychlostní převodovkou, která pohání pomocí kloubových hřídelů nápravové převodovky obou náprav.
Část lokomotiv byla během provozu remotorizována novějším a výkonnějsím motorem TATRA T 930.51, přičemž takto upravené lokomotivy byly přeznačeny na řadu T211.1, respektive TU29.2, později 701.
Pro úplnost je třeba uvést, že přímo z ČKD bylo dodáno deset lokomotiv na úzkorozchodnou síť o rozchodu 900 mm na Sokolovsku sloužící k těžbě uhlí. Jeden z těchto strojů byl s mechanickým přenosem výkonu a zbývajících devět mělo hydraulický přenos výkonu.
Výrobce | ČKD Praha, závod Sokolovo |
---|---|
Doba výroby | 1955 - 1962 |
Počet náprav | 2 |
Motor | TATRA 111; 12 válců; Vznětový; Vzduchem chlazený |
Výkon | 162 hp / 121 kW |
Přenos výkonu | Mechanický |
Počet převodových stupňů | 4 |
Rychlost | 0 - 40 km/h |
Hmotnost ve službě | 22 tun |
Rozchod | 750 - 1435 / 1524 / 1676 mm |
Délka přes nárazníky | 7240 mm |
Šířka | 2600 mm |
Výška nad TK | 3348 mm |
Rozvor | 2800 mm |
Minimální poloměr oblouku | 60 m |