Úzkorozchodky

Lokomotiva TU29.0 (T211.0 / 700)



Remotorizovaná lokomotiva TU29.2004 v Košicích (Michal Fabian, 9.5.2020)

T211.0 je dvounápravová motorová lokomotiva s mechanickým přenosem výkonu určená pro posun a dopravu v průmyslu, depech a železničních stanicích. Lokomotiva byla vyráběna především jako normálněrozchodná, ale její konstrukce umožňovala přerozchodování až na 750 mm. Prototyp byl vyroben v roce 1955 v podniku ČKD Praha. Sériová výroba se rozběhla v roce 1957 a trvala do roku 1962, kdy byla ukončena. Celkem bylo vyrobeno 835 lokomotiv z nichž asi 200 kusů bylo exportováno. Úzkorozchodná varianta lokomotivy T211.0 byla označena TU29.0.

Lokomotiva T211.0 je osazena motorem TATRA 111 o výkonu 162 koňských sil. Ten je spojen s mechanickou čtyřrychlostní převodovkou, která pohání pomocí kloubových hřídelů nápravové převodovky obou náprav.

Část lokomotiv byla během provozu remotorizována novějším a výkonnějsím motorem TATRA T 930.51, přičemž takto upravené lokomotivy byly přeznačeny na řadu T211.1, respektive TU29.2, později 701.

Pro úplnost je třeba uvést, že přímo z ČKD bylo dodáno deset lokomotiv na úzkorozchodnou síť o rozchodu 900 mm na Sokolovsku sloužící k těžbě uhlí. Jeden z těchto strojů byl s mechanickým přenosem výkonu a zbývajících devět mělo hydraulický přenos výkonu.


Výrobce ČKD Praha, závod Sokolovo
Doba výroby 1955 - 1962
Počet náprav 2
Motor TATRA 111; 12 válců; Vznětový; Vzduchem chlazený
Výkon 162 hp / 121 kW
Přenos výkonu Mechanický
Počet převodových stupňů 4
Rychlost 0 - 40 km/h
Hmotnost ve službě 22 tun
Rozchod 750 - 1435 / 1524 / 1676 mm
Délka přes nárazníky 7240 mm
Šířka 2600 mm
Výška nad TK 3348 mm
Rozvor 2800 mm
Minimální poloměr oblouku 60 m
2007 - 2025
Fotografie a kresby jsou duševním vlastnictvím autorů a jejich šíření a použití je možné jen s jejich souhlasem.
Thanks: www.icondrawer.com, Multiflex32, Tango Icon Library, LIGHTBOX, Magnific-Popup, W3C Validator