Baška - cihelna
Výstavba cihelny Baška byla zahájena v roce 1922 a již na jaře následujícího roku byl zahájen její provoz. Tak jako ve většině cihelen i zde sloužila k dopravě hlíny úzkokolejná dráha o rozchodu 600 mm.
Dle dostupných fotografií lze říci, že byla v cihelně provozována lokomotiva BN30 s nepůvodním tříválcovým motorem a důlní stroj BND30 spolu s klasickými výklopnými vozy. Zároveň se zde také nacházela lokomotiva BN30U a stroj poskládaný z rámu BN30R, kapotáže BN30U a tříválcového motoru Škoda 3S110. Zda byly i tyto dvě lokomotivy v cihelně provozovány, nebo sloužily pouze jako zdroj náhradních dílů není jisté.
V devadesátých letech minulého století byl provoz cihelny postupně omezován, až byl v listopadu roku 1996 zcela zastaven. Z výše uvedených lokomotiv se do dnešních dnů zachovala poslední jmenovaná složenina. Osud ostatních strojů není znám.
VIDEO
|
Videozáběry z cihelny, které pořídil Miroslav Pavelek dne 4.10.1996 |
FOTOGALERIE
|
Neprovozní lokomotiva BN30U v areálu cihelny
Foto: Petr Píšala, 199x |
|
BN30 veze ložené vozy
Foto: Miroslav Pavelek, 24.6.1987 |
|
BN30 s nepůvodním tříválcovým motorem Škoda 3S110
Foto: Miroslav Pavelek, 24.6.1987 |
|
BN30 se soupravou prázdných vozů
Foto: Miroslav Pavelek, 7.8.1986 |
|
BN30 s prázdnými vozy přejíždí přejezd
Foto: Miroslav Pavelek, 7.8.1986 |