Úzkorozchodky

Baška - cihelna


Místo Rozchod Konec provozu
Baška (okres Frýdek-Místek) 600 mm 1923 - 1996
GPS: 49.6478360N, 18.3714542E

Výstavba cihelny Baška byla zahájena v roce 1922 a již na jaře následujícího roku byl zahájen její provoz. Tak jako ve většině cihelen i zde sloužila k dopravě hlíny úzkokolejná dráha o rozchodu 600 mm.

Dle dostupných fotografií lze říci, že byla v cihelně provozována lokomotiva BN30 s nepůvodním tříválcovým motorem a důlní stroj BND30 spolu s klasickými výklopnými vozy. Zároveň se zde také nacházela lokomotiva BN30U a stroj poskládaný z rámu BN30R, kapotáže BN30U a tříválcového motoru Škoda 3S110. Zda byly i tyto dvě lokomotivy v cihelně provozovány, nebo sloužily pouze jako zdroj náhradních dílů není jisté.

V devadesátých letech minulého století byl provoz cihelny postupně omezován, až byl v listopadu roku 1996 zcela zastaven. Z výše uvedených lokomotiv se do dnešních dnů zachovala poslední jmenovaná složenina. Osud ostatních strojů není znám.


VIDEO


Video z cihelny Baška Videozáběry z cihelny, které pořídil Miroslav Pavelek dne 4.10.1996

FOTOGALERIE


Neprovozní lokomotiva BN30U Neprovozní lokomotiva BN30U v areálu cihelny
Foto: Petr Píšala, 199x
BN30 s vozy BN30 veze ložené vozy
Foto: Miroslav Pavelek, 24.6.1987
BN30 na dráze BN30 s nepůvodním tříválcovým motorem Škoda 3S110
Foto: Miroslav Pavelek, 24.6.1987
BN30 s vozy BN30 se soupravou prázdných vozů
Foto: Miroslav Pavelek, 7.8.1986
BN30 přejíždí přejezd BN30 s prázdnými vozy přejíždí přejezd
Foto: Miroslav Pavelek, 7.8.1986
2007 - 2024
Fotografie a kresby jsou duševním vlastnictvím autorů a jejich šíření a použití je možné jen s jejich souhlasem.
Thanks: www.icondrawer.com, Multiflex32, Tango Icon Library, LIGHTBOX, Magnific-Popup, W3C Validator