Úzkorozchodky

Chomutov


Železárny Poldi


Místo Rozchod Doba provozu
Chomutov (okr. Chomutov) / Mapa 800 mm 1920 - v provozu dodnes

Železárny Poldi Kladno byly během první světové války významným dodavatelem rakousko-uherské armády. Požadavky armády však stále stoupaly a kapacita železáren v Kladně přestala stačit. Proto bylo přistoupeno ke stavbě pobočky Poldi v Chomutově, která byla zahájena v roce 1917. Stavba byla dokončena v roce 1920, a jelikož mezitím válka skončila ze zbrojní výroby sešlo. V železárnách Poldi v Chomutově byly spuštěny pomocné provozy pro mateřský závod na Kladně, například tažírna, výroba stříbřité oceli, tvrdě tažených pružinových drátů, ventilových ocelí a dalších.

Jako u většiny podobných průmyslových komplexů i zde hrála důležitou roli úzkorozchodná dráha. Ta propojovala všechny potřebné provozy celého areálu a zajišťovala dopravu materiálu. Rozchod 800 mm byl shodný s mateřským závodem na Kladně. Na dráze byly zpočátku provozovány parní lokomotivy O&K výrobních čísel 7449 a 7450 z roku 1917. K nim v roce 1951 přibyly dva silnější stroje z ČKD výrobních čísel 3201 a 3202. Pokud se zaměříme na motorové lokomotivy, byly zde provozovány stroje typu BN30, BNE50, ale také BN30U, O&K 2D či lokomotiva Demag. V letech 1966-1970 bylo do železáren dodáno 5 hydraulických lokomotiv BN60H a v roce 1987/88 přišla jedna lokomotiva BNE50 z mateřského závodu na Kladně. V roce 1990 sem byla dodána nová lokomotiva DH120, v moderním provedení, tak jak byla představena na mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně.

Provoz úzkorozchodné dráhy postupně slábnul a některé lokomotivy byly odprodány či vyměněny což vedlo k současnému stavu, kdy jsou v železárnách už pouze dvě lokomotivy DH120. Byť je provoz dráhy značně omezen, existuje dodnes.


DH120 a BNE50 Setkání lokomotiv DH120 č.8 (016) a BNE50 č.10 (024)
Foto: Miroslav Dorinský, 12.6.2009
BNE50 č.10 s vozy BNE50 č.10 (024) s prázdnými vozy
Foto: Miroslav Dorinský, 12.6.2009
DH120 č.8 s vozy DH120 č.8 (016) s loženými vozy
Foto: Miroslav Dorinský, 30.4.2009
BNE50 č.10 s vozy BNE50 č.10 (024) veze vozy ložené trubkami
Foto: Miroslav Dorinský, 12.2.2009
Vyvazování náprav Poněkud nebezpečně vypadající vyvazování dvojkolí z lokomotivy BNE50 č.12 (025)
Foto: Miroslav Dorinský, 17.4.2008
Lokomotivy BNE50 u depa Zleva BNE50 č.12 (025) a BNE50 č.10 (024) naložená na plošinovém voze před depem
Foto: Miroslav Dorinský, 17.4.2008
BNE50 č.10 s vyvázanými dvojkolími BNE50 č.10 (024) s vyvázanými dvojkolími před depem
Foto: Miroslav Dorinský, 17.4.2008
Vyvazování náprav Levitující lokomotiva BNE50 č.10 (024) s vyvázanými dvojkolími
Foto: Miroslav Dorinský, 4.2.2008
DH120 č.8 v hale DH120 č.8 (016) s naloženými vozy v hale
Foto: Miroslav Dorinský, 19.10.2007
Ložené vozy Vozy naložené trubkami
Foto: Miroslav Dorinský, 31.8.2007
DH120 č.8 s vozy DH120 č.8 (016) s vozy loženými hutním materiálem kříží vnitropodnikovou komunikaci
Foto: Miroslav Dorinský, 26.7.2007
DH120 č.8 před halou DH120 č.8 (016) před halou
Foto: Miroslav Dorinský, 9.5.2007
BNE50 č.12 před halou BNE50 č.12 (025) před halou
Foto: Miroslav Dorinský, 23.2.2007
BNE50 č.12 s loženým vozem BNE50 č.12 (025) s vozem loženým trubkami před halou
Foto: Karel Spielvogel, 9.6.2006
BNE50 č.12 před depem BNE50 č.12 (025) spolu s BNE50 č.13 (013) před depem
Foto: Petr Hanuš, 16.11.2005
BN60H v depu BN60H (015) odstavená v depu
Foto: Radek Bednář, 31.8.2005
BNE50 č.9 v železárnách BNE50 č.9 (020) v areálu železáren
Foto: Michal Bednář, 1998
BNE50 č.9 v železárnách BNE50 č.9 (020) posunuje s vozy
Foto: Michal Bednář, 1998
BNE50 č.9 s vozy BNE50 č.9 (020) posunuje s vozy
Foto: Michal Bednář, 1998
Lokomotivy u depa Zleva BNE50 č.9 (020), BNE50 č.11 a BN60H č.2 (015) u depa
Foto: Michal Bednář, 1998
BNE50 č.12 s vozy BNE50 č.12 (025) se soupravou vozů
Foto: Michal Bednář, 1998
BNE50 č.12 před tažírnou BNE50 č.12 (025) před halou tažírny
Foto: Michal Bednář, 1998
BNE50 č.12 s vozíkem BNE50 č.12 (025) posunuje s loženým vozem
Foto: Michal Bednář, 1998
DH120 č.8 před depem Tehdy teprve osm let stará lokomotiva DH120 č.8 (016) odstavená před depem
Foto: Michal Bednář, 1998
DH120 č.8 před depem Lokomotiva DH120 č.8 (016) byla vyrobena v roce 1990 a byla vystavena na mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně. Na fotografii je zachycena před depem v chomutovských železárnách o osm let později.
Foto: Michal Bednář, 1998
Odstavené vozy Vozy odstavené v areálu železáren
Foto: Michal Bednář, 1998
Výklopný vůz Zajímavý výklopný vůz
Foto: Michal Bednář, 1998
Kolejiště v železárnách Větvení úzkorozchodné sítě v areálu železáren
Foto: Michal Bednář, 1998
Kolejiště v železárnách Kolejiště v areálu železáren
Foto: Michal Bednář, 1998
Odstavené vozy Odstavené plošinové vozy
Foto: Michal Bednář, 1998
Lokomotivy před depem BNE50 č.9 (020), BN60H č.2 (015) a DH120 č.8 (016) před depem
Foto: Zdeněk Hrdina, 1995
2007 - 2024
Fotografie a kresby jsou duševním vlastnictvím autorů a jejich šíření a použití je možné jen s jejich souhlasem.
Thanks: www.icondrawer.com, Multiflex32, Tango Icon Library, LIGHTBOX, Magnific-Popup, W3C Validator