Počátek této lesní železnice nastal v roce 1905, kdy byl vybudován první úsek dráhy od pily v obci Kamienka do oblasti zvané Habeš. Provoz na zhruba 10ti kilometrové trati o rozchodu 760 mm byl animální. V roce 1909 byl postaven úsek dráhy spojující pilu v Kamience s železniční stanicí Kamenica (později Kamenica nad Cirochou). V roce 1930 byla podána žádost o povolení k zavedení parního provozu, které bylo následně vydáno.
První parní lokomotivou na lesní železnici byl stroj Maffei 3594/1909. Během druhé světové války zde sloužily dvě parní lokomotivy MÁVAG čísel 2818/1912 a 3804/1915 a roce 1963 byla na dráhu předána parní lokomotiva Henschel 20036/1923 z lesní železnice v Arnoštově. Zřejmě v polovině 60tých let 20. století se v Kamenici objevila první motorová lokomotiva a sice zajímavý stroj typu HF130C čísla 26063/1939 od výrobce Deutz. Druhá motorová lokomotiva na dráhu přišla v roce 1970 z Kysucko-oravské lesní železnice a šlo o stroj BN30 čísla 12484/1951.
Největší délka trati v poválečném období dosahovala 21 km. V roce 1968 byla vybudována nová pila ležící v katastru Kamenice nad Cirochou, směrem k obci Kamienka. Po roce 1974 zůstal v provozu už jen zhruba dvoukilometrový úsek trati z nové pily k překladišti na železniční stanici v Kamenici nad Cirochou. Definitivní zastavení provozu nastalo v roce 1990.
FOTO |
|
Deutz HF130C (001) odstavený na zbytku původních kolejí na pile v Kamenici nad Cirochou
Foto: Aleš Kučera, 5.1996 |
|
Deutz HF130C (001) odstavený na zbytku původních kolejí na pile v Kamenici nad Cirochou
Foto: Aleš Kučera, 5.1996 |
|
Deutz HF130C (001) odstavený na zbytku původních kolejí na pile v Kamenici nad Cirochou
Foto: Aleš Kučera, 5.1996 |
|
Deutz HF130C (001) odstavený na zbytku původních kolejí na pile v Kamenici nad Cirochou
Foto: Aleš Kučera, 5.1996 |
|
Deutz HF130C (001) s vozy loženými dřevem
Foto: Ondřej Řepka, 24.5.1973 |
|
Deutz HF130C (001) s vozy loženými dřevem u obce Kamienka
Foto: Ondřej Řepka, 24.5.1973 |
|
Deutz HF130C (001) posunuje s vozy ve stanici Kamenica nad Cirochou
Foto: Ondřej Řepka, 24.5.1973 |
|
Nakolejování naloženého vozu
Foto: Ondřej Řepka, 24.5.1973 |
|
Nakolejování naloženého vozu
Foto: Ondřej Řepka, 24.5.1973 |
|
Nakolejování naloženého vozu
Foto: Ondřej Řepka, 24.5.1973 |
|
Nakolejování naloženého vozu
Foto: Ondřej Řepka, 24.5.1973 |
|
U loženého vozu došlo k vykolejení jednoho podvozku
Foto: Ondřej Řepka, 24.5.1973 |
|
Deutz HF130C (001) s vozy na nákladišti dřeva
Foto: Ondřej Řepka, 24.5.1973 |
|
Nakládka dřeva na železniční vozy
Foto: Ondřej Řepka, 24.5.1973 |
|
Trať vedoucí přes mostek
Foto: Ondřej Řepka, 24.5.1973 |
|
Osobní vůz odstavený na trati
Foto: Ondřej Řepka, 24.5.1973 |
|
Gravitační drezína, která se většinou vyvezla s vlakem do kopce a následně se s ní mohlo jet samospádem dolů jen s pomocí brzdy
Foto: Ondřej Řepka, 24.5.1973 |
|
Vlak s lokomotivou Deutz HF130C na nákladišti dřeva
Foto: Ondřej Řepka, 24.5.1973 |
|
Nakládání dřeva na železniční vozy
Foto: Ondřej Řepka, 24.5.1973 |
|
Vlak s lokomotivou Deutz HF130C na nákladišti dřeva
Foto: Ondřej Řepka, 24.5.1973 |
|
Naložený vlak na trati
Foto: Ondřej Řepka, 24.5.1973 |
|
Trať vedoucí přes mostek
Foto: Ondřej Řepka, 24.5.1973 |
|
Gravitační drezína za osobním vozem
Foto: Ondřej Řepka, 24.5.1973 |
|
Vlak s lokomotivou Deutz HF130C na nákladišti dřeva
Foto: Ondřej Řepka, 24.5.1973 |
|
Trať vedoucí přírodou
Foto: Ondřej Řepka, 24.5.1973 |
|
Vlak na nákladišti dřeva
Foto: Ondřej Řepka, 24.5.1973 |
|
Neidentifikovaný úsek trati vedoucí souběžně se silnicí
Foto: Ondřej Řepka, 24.5.1973 |
|
Neidentifikovaný úsek trati vedoucí souběžně se silnicí
Foto: Ondřej Řepka, 24.5.1973 |
|
Neidentifikovaný úsek trati v lese
Foto: Ondřej Řepka, 24.5.1973 |
|
Vlak na nákladišti dřeva
Foto: Ondřej Řepka, 24.5.1973 |
|
Neidentifikovaný úsek trati v lese
Foto: Ondřej Řepka, 24.5.1973 |
|
BN30 (12484/1951) na pile v Kamenici nad Cirochou
Foto: Ondřej Řepka, 24.5.1973 |
|
Deutz HF130C (001) na pile v Kamenici nad Cirochou
Foto: Ondřej Řepka, 24.5.1973 |
|
Deutz HF130C (001) na pile v Kamenici nad Cirochou
Foto: Ondřej Řepka, 24.5.1973 |
|
Ložený vlak vedený lokomotivou Deutz HF130C (001) u obce Kamienka
Foto: Ondřej Řepka, 5.1973 |
|
Deutz HF130C (001) s vozy na nákladišti Klín
Foto: Ondřej Řepka, 5.1973 |
|
BN30 (12484/1951) v Kamenici nad Cirochou
Foto: Bohumil Pokorný, 1973 |