Těžba žuly v Liticích nad Orlicí je úzce spjata s železnicí. Již na začátku roku 1974 byl zahájen provoz na nové trati společnosti ÖNWB procházející Liticemi a byla zde otevřena zastávka. Později zde byla vybudována kusá kolej pro nakládku kameniva. Jak se poměry těžby a nakládky žuly měnily, byla upravována i situace na zastávce v Liticích. V letech 1894/95 byla zastávka s překladištěm přestavěna na železniční stanici.
K dopravě těženého kamene na příslušná místa sloužila úzkorozchodná železnice se systémem točen a svážných a řetězových dráh. Po vytěžení žulového masivu v prostoru naproti železniční stanici začal na tomto místě vznikat závod pro výrobu betonových výrobků. Ten se postupně rozšiřoval a úzkorozchodná dráha zde hrála důležitou roli jak při dopravě kamene z lomu, tak při manipulaci s betonovými výrobky. Dle dochovaných materiálů zde byla provozována benzínová lokomotiva Walter a "Praga". S rozvojem nákladní silniční dopravy význam kolejového systému při těžbě kamene upadal a postupně tak docházelo k jeho likvidaci. V areálu panelárny však byla úzkokolejka nadále využívána.
Dráha o neobvyklém rozchodu 710 mm sloužila k manipulaci s betonovými výrobky v areálu panelárny a také k jejich dopravě na železniční stanici. Zdejší specifické poměry totiž neumožňovaly vybudování normálněrozchodné vlečky přímo do areálu závodu a proto byla použita úzkorozchodná dráha. I tak byla situace poměrně složitá neboť úzkokolejka po opuštění výrobního závodu vedla po dvou mostech přes místní komunikaci a následně přes řeku Divokou Orlici. Poté se stáčela o 90° a vedla po betonové rampě souběžně s nakládkovou kolejí železniční stanice. Překládání betonových výrobků na normálněrozchodnou železnici bylo zajištěno pomocí portálových jeřábů. Těsně před vjezdem do panelárny se nacházela (z části ještě na mostě) jediná zdejší výhybka, která úzkokolejku dělila kolmo pod portálové dráhy jeřábů a druhým směrem souběžně s nimi do zadních prostor panelárny.
V provozu zde byly dvě lokomotivy typu BN30R výrobních čísel 40035/1960 a 40158/1961, přičemž jedna byla v provozu a druhá byla odstavena jako záložní. K transportu betonových výrobků byly ve dvojici používány dvounápravové podvalníky s točnicí. V roce 2007 byla starší lokomotiva BN30R odprodána do muzejní sbírky.
Bohužel, využití železniční dopravy sláblo a stále větší množství panelů se přepravovalo po silnici, takže nakládky na železniční stanici byly stále vzácnější. Úzkokolejka tak byla využívána převážně v areálu panelárny, kde lokomotiva posunovala s betonovými výrobky pod drahami portálových jeřábů. Když lom přešel pod užívání soukromé firmy, vzrostl počet nákladních automobilů přijíždějících pro štěrk. Průjezdná výška mostu nad silnicí po kterém úzkokolejka vedla k nádraží však byla nedostatečná což vedlo k tomu, že byl v říjnu roku 2014 snesen. Následně byla zlikvidována celá část dráhy, která pokračovala k železniční stanici, včetně rampy a portálových jeřábů. Vzhledem k tomu, že jediná místní výhybka větvící trať v panelarně ležela z části na snesenem mostě a byla tak zlikvidována, zůstala v provozu pouze větev vedoucí kolmo k dráhám portálových jeřábů. Původně rovná kolej byla na konci zkrácena a doplněna o oblouk, za kterým byla postavena remíza pro lokomotivu.
Byť by se mohlo zdát, že provoz úzkokolejky v panelárně upadá, opak je pravdou. Přesto, že se lokomotiva pohybuje jen o několik desítek metrů sem a tam, je prakticky v každodenním provozu a pro chod panelárny je nepostradatelná.
|
Pohled na panelárnu s již hotovým depem pro lokomotivu
Foto: Robin Kočí, 29.7.2024 |
|
BN30R (008) s vozy odstavená v oblouku před depem
Foto: Ivo Kočí, 29.5.2024 |
|
BN30R (008) posunuje s naloženým prefabrikátem v areálu panelárny
Foto: Robin Kočí, 11.5.2024 |
|
BN30R (008) v areálu panelárny
Foto: Ivo Kočí, 11.5.2024 |
|
Kompletní souprava sloužící k převozu prefabrikátů v panelárně (Ivo Kočí, 11.5.2024)
Foto: Ivo Kočí, 11.5.2024 |
|
BN30R (008) s vozy v areálu panelárny
Foto: Ivo Kočí, 11.5.2024 |
|
Vůz zkonstruovaný přímo v panelárně určený k přepravě prefabrikátů ve svislé poloze
Foto: Ivo Kočí, 11.5.2024 |
|
Vozy používané k přepravě betonových výrobků
Foto: Ivo Kočí, 11.5.2024 |
|
BN30R (008) vyčkává na další práci v areálu panelárny
Foto: Ivo Kočí, 11.5.2024 |
|
BN30R (008) vyčkává na další práci v areálu panelárny
Foto: Ivo Kočí, 11.5.2024 |
|
Stavba nového depa v areálu panelárny, na místě, kde stálo bývalé provizorní z betonových prefabrikátů
Foto: Ivo Kočí, 11.5.2024 |
|
Jediná kolej vycházející z depa, která končí v úrovni modré vrátnice, to je celá dráha v panelárně po které se lokomotiva může pohybovat
Foto: Robin Kočí, 11.5.2024 |
|
Trať v panelárně vycházející z depa pro lokomotivu
Foto: Robin Kočí, 11.5.2024 |
|
BN30R (008) s naloženým nosníkem
Foto: Ivo Kočí, 8.4.2024 |
|
BN30R (008) vyčkává na další práci v areálu panelárny
Foto: Ivo Kočí, 8.4.2024 |
|
BN30R (008) během provozu v areálu panelárny
Foto: Ivo Kočí, 8.4.2024 |
|
Provizorní depo pro lokomotivu postavené z betonových prefabrikátů v panelárně
Foto: Ivo Kočí, 4.4.2020 |
|
Pohled na areál panelárny
Foto: Ivo Kočí, 1.8.2019 |
|
BN30R (008) s vozem v panelárně
Foto: Ivo Kočí, 30.5.2015 |
|
Brána kudy vedla úzkokolejka z panelárny na nádraží
Foto: Ivo Kočí, 17.11.2014 |
|
Demolice překladiště na nádraží
Foto: Ivo Kočí, 8.11.2014 |
|
Snesený mostek, po kterém vedla úzkokolejka k nádraží
Foto: Ivo Kočí, 17.10.2014 |
|
BN30R (008) s vozem v areálu panelárny
Foto: Jiří Marek, 1.6.2014 |
|
BN30R (008) s naloženými prefabrikáty v panelárně
Foto: Ivo Kočí, 20.11.2010 |
|
BN30R (008) s vozy v areálu panelárny
Foto: Ivo Kočí, 18.9.2010 |
|
BN30R (008) ostavená v areálu panelárny
Foto: Ivo Kočí, 18.9.2010 |
|
Překladiště na nádraží, kde se betonové výrobky překládaly z úzkokolejky na normálněrozchodnou železnici
Foto: Ivo Kočí, 18.9.2010 |
|
Rampa úzkokolejky na překladišti na nádraží
Foto: Ivo Kočí, 18.9.2010 |
|
Pohled směrem od nádraží do panelárny
Foto: Ivo Kočí, 19.9.2009 |
|
Pohled na areál panelárny zaplněný betonovými prefabrikáty
Foto: Ivo Kočí, 17.7.2009 |
|
BN30R (008) čeká v areálu panelárny na další nakládku
Foto: Jan Kužílek, 29.7.2008 |
|
BN30R (008) s prázdnými vozy na překladišti
Foto: Jan Kužílek, 29.7.2008 |
|
Překládání prefabrikátů do normálněrozchodných vozů
Foto: Jan Kužílek, 29.7.2008 |
|
BN30R (008) s naloženými vozy přijíždí na překladiště, kde budou prefabrikáty přeloženy do vozů normálněrozchodné železnice
Foto: Jan Kužílek, 29.7.2008 |
|
BN30R (008) s naloženými prefabrikáty v oblouku před překladištěm
Foto: Jan Kužílek, 29.7.2008 |
|
BN30R (008) veze prefabrikáty na překladiště na železniční stanici
Foto: Jan Kužílek, 29.7.2008 |
|
BN30R (008) v areálu panelárny při nakládce betonových prefabrikátů
Foto: Jan Kužílek, 29.7.2008 |
|
BN30R (008) odstavená na překladišti na nádraží
Foto: Ivo Kočí, 30.6.2008 |
|
Podvozky s točnou sloužící k přepravě betonových výrobků
Foto: Ivo Kočí, 30.6.2008 |
|
BN30R (008) odstavená na překladišti na nádraží
Foto: Aleš Talacko, 12.6.2008 |
|
BN30R (008) na překladišti na nádraží
Foto: Aleš Talacko, 12.6.2008 |
|
Překládka betonových prefabrikátů z úzkokolejky na normálněrozchodné vozy
Foto: Aleš Talacko, 12.6.2008 |
|
Zapomenutý nářaďový vůz v litickém lomu
Foto: Ivo Kočí, 13.1.2008 |
|
Překladiště na nádraží v Liticích s odstavenými dumpcary pod násypkami
Foto: Aleš Talacko, 11.9.2007 |
|
Trať směrem od překladiště na nádraží do areálu panelárny
Foto: Aleš Talacko, 27.3.2007 |
|
Budka z lokomotivy BN30R (002) na překladišti na nádraží
Foto: Joachim Kaddatz, 5.2.2007 |
|
BN30R (008) s vozy na překladišti (Joachim Kaddatz, 5.2.2007)
Foto: Joachim Kaddatz, 5.2.2007 |
|
Větvení trati v areálu panelárny
Foto: Joachim Kaddatz, 5.2.2007 |
|
Trať vedoucí směrem k nádraží
Foto: Joachim Kaddatz, 5.2.2007 |
|
Betonové prefabrikáty připravené na nakládku do normálněrozchodných vozů
Foto: Aleš Talacko, 27.10.2005 |