Úzkorozchodky

Litice nad Orlicí


Panelárna, žulový lom


Místo Rozchod Konec provozu
Litice nad Orlicí (Záchlumí) 710 mm V provozu dodnes
GPS: 50.0862347N, 16.3557181E

Těžba žuly v Liticích nad Orlicí je úzce spjata s železnicí. Již na začátku roku 1974 byl zahájen provoz na nové trati společnosti ÖNWB procházející Liticemi a byla zde otevřena zastávka. Později zde byla vybudována kusá kolej pro nakládku kameniva. Jak se poměry těžby a nakládky žuly měnily, byla upravována i situace na zastávce v Liticích. V letech 1894/95 byla zastávka s překladištěm přestavěna na železniční stanici.

K dopravě těženého kamene na příslušná místa sloužila úzkorozchodná železnice se systémem točen a svážných a řetězových dráh. Po vytěžení žulového masivu v prostoru naproti železniční stanici začal na tomto místě vznikat závod pro výrobu betonových výrobků. Ten se postupně rozšiřoval a úzkorozchodná dráha zde hrála důležitou roli jak při dopravě kamene z lomu, tak při manipulaci s betonovými výrobky. Dle dochovaných materiálů zde byla provozována benzínová lokomotiva Walter a "Praga". S rozvojem nákladní silniční dopravy význam kolejového systému při těžbě kamene upadal a postupně tak docházelo k jeho likvidaci. V areálu panelárny však byla úzkokolejka nadále využívána.

Dráha o neobvyklém rozchodu 710 mm sloužila k manipulaci s betonovými výrobky v areálu panelárny a také k jejich dopravě na železniční stanici. Zdejší specifické poměry totiž neumožňovaly vybudování normálněrozchodné vlečky přímo do areálu závodu a proto byla použita úzkorozchodná dráha. I tak byla situace poměrně složitá neboť úzkokolejka po opuštění výrobního závodu vedla po dvou mostech přes místní komunikaci a následně přes řeku Divokou Orlici. Poté se stáčela o 90° a vedla po betonové rampě souběžně s nakládkovou kolejí železniční stanice. Překládání betonových výrobků na normálněrozchodnou železnici bylo zajištěno pomocí portálových jeřábů. Těsně před vjezdem do panelárny se nacházela (z části ještě na mostě) jediná zdejší výhybka, která úzkokolejku dělila kolmo pod portálové dráhy jeřábů a druhým směrem souběžně s nimi do zadních prostor panelárny.

V provozu zde byly dvě lokomotivy typu BN30R výrobních čísel 40035/1960 a 40158/1961, přičemž jedna byla v provozu a druhá byla odstavena jako záložní. K transportu betonových výrobků byly ve dvojici používány dvounápravové podvalníky s točnicí. V roce 2007 byla starší lokomotiva BN30R odprodána do muzejní sbírky.

Bohužel, využití železniční dopravy sláblo a stále větší množství panelů se přepravovalo po silnici, takže nakládky na železniční stanici byly stále vzácnější. Úzkokolejka tak byla využívána převážně v areálu panelárny, kde lokomotiva posunovala s betonovými výrobky pod drahami portálových jeřábů. Když lom přešel pod užívání soukromé firmy, vzrostl počet nákladních automobilů přijíždějících pro štěrk. Průjezdná výška mostu nad silnicí po kterém úzkokolejka vedla k nádraží však byla nedostatečná což vedlo k tomu, že byl v říjnu roku 2014 snesen. Následně byla zlikvidována celá část dráhy, která pokračovala k železniční stanici, včetně rampy a portálových jeřábů. Vzhledem k tomu, že jediná místní výhybka větvící trať v panelarně ležela z části na snesenem mostě a byla tak zlikvidována, zůstala v provozu pouze větev vedoucí kolmo k dráhám portálových jeřábů. Původně rovná kolej byla na konci doplněna o oblouk, za kterým byla postavena remíza pro lokomotivu.

Byť by se mohlo zdát, že provoz úzkokolejky v panelárně upadá, opak je pravdou. Přesto, že se lokomotiva pohybuje jen o několik desítek metrů sem a tam, je prakticky v každodenním provozu a pro chod panelárny je nepostradatelná.


VIDEO


Krátký film o kamenolomu v Liticích Krátký film Chlapi ze žuly ukazuje těžkou práci při dobývání žuly v litickém kamenolomu. Jedná se o velmi cenné záběry, na kterých můžeme vidět, jak tehdejší provoz vypadal. Video bylo zveřejněno Národním filmovým archivem.

FOTOGALERIE / 1. strana



Pohled na panelárnu Pohled na areál panelárny
Foto: Ivo Kočí, 1.8.2019
BN30R s vozem BN30R (008) s vozem v panelárně
Foto: Ivo Kočí, 30.5.2015
Bývalá brána Brána kudy vedla úzkokolejka z panelárny na nádraží
Foto: Ivo Kočí, 17.11.2014
Demolice překladiště Demolice překladiště na nádraží
Foto: Ivo Kočí, 8.11.2014
Snesený mostek Snesený mostek, po kterém vedla úzkokolejka k nádraží
Foto: Ivo Kočí, 17.10.2014
BN30R v panelárně BN30R (008) s vozem v areálu panelárny
Foto: Jiří Marek, 1.6.2014
BN30R s naloženými vozy BN30R (008) s naloženými prefabrikáty v panelárně
Foto: Ivo Kočí, 20.11.2010
BN30R s vozy BN30R (008) s vozy v areálu panelárny
Foto: Ivo Kočí, 18.9.2010
BN30R v panelárně BN30R (008) ostavená v areálu panelárny
Foto: Ivo Kočí, 18.9.2010
Překladiště na nádraží Překladiště na nádraží, kde se betonové výrobky překládaly z úzkokolejky na normálněrozchodnou železnici
Foto: Ivo Kočí, 18.9.2010
Překladiště na nádraží Rampa úzkokolejky na překladišti na nádraží
Foto: Ivo Kočí, 18.9.2010
BN30R v panelárně Pohled směrem od nádraží do panelárny
Foto: Ivo Kočí, 19.9.2009
Pohled na panelárnu Pohled na areál panelárny zaplněný betonovými prefabrikáty
Foto: Ivo Kočí, 17.7.2009
BN30R v panelárně BN30R (008) čeká v areálu panelárny na další nakládku
Foto: Jan Kužílek, 29.7.2008
BN30R na překladišti BN30R (008) s prázdnými vozy na překladišti
Foto: Jan Kužílek, 29.7.2008
Překládání prefabrikátů Překládání prefabrikátů do normálněrozchodných vozů
Foto: Jan Kužílek, 29.7.2008
BN30R s naloženými vozy BN30R (008) s naloženými vozy přijíždí na překladiště, kde budou prefabrikáty přeloženy do vozů normálněrozchodné železnice
Foto: Jan Kužílek, 29.7.2008
BN30R před překladištěm BN30R (008) s naloženými prefabrikáty v oblouku před překladištěm
Foto: Jan Kužílek, 29.7.2008
BN30R veze prefabrikáty BN30R (008) veze prefabrikáty na překladiště na železniční stanici
Foto: Jan Kužílek, 29.7.2008
BN30R při nakládce BN30R (008) v areálu panelárny při nakládce betonových prefabrikátů
Foto: Jan Kužílek, 29.7.2008
BN30R na překladišti na nádraží BN30R (008) odstavená na překladišti na nádraží
Foto: Ivo Kočí, 30.6.2008
BN30R na překladišti na nádraží BN30R (008) odstavená na překladišti na nádraží
Foto: Ivo Kočí, 30.6.2008
Detail vozu Podvozky s točnou sloužící k přepravě betonových výrobků
Foto: Ivo Kočí, 30.6.2008
Zapomenutý vůz v lomu Zapomenutý nářaďový vůz v litickém lomu
Foto: Ivo Kočí, 13.1.2008
Budka lokomotivy BN30R Budka z lokomotivy BN30R (002) na překladišti na nádraží
Foto: Joachim Kaddatz, 5.2.2007
BN30R na překladišti na nádraží BN30R (008) s vozy na překladišti (Joachim Kaddatz, 5.2.2007)
Foto: Joachim Kaddatz, 5.2.2007
Větvení trati v panelárně Větvení trati v areálu panelárny
Foto: Joachim Kaddatz, 5.2.2007
Trať směrem k nádraží Trať vedoucí směrem k nádraží
Foto: Joachim Kaddatz, 5.2.2007
BN30R na překladišti na nádraží Rozebraná lokomotiva BN30R (002) na překladišti na nádraží
Foto: Ivo Kočí, 15.9.2004
BN30R na překladišti na nádraží BN30R (008) s vozy na překladišti na nádraží
Foto: Ivo Kočí, 2004
Plošinové vozy pod rampou úzkokolejky Plošinové vozy přistavené pod rampou úzkokolejky
Foto: Ivo Kočí, 2004
Překládání panelů na nádraží BN30R (008) během překládky betonových výrobků na normálněrozchodné vozy
Foto: Ivo Kočí, 2004
Překládání panelů na nádraží Překládka betonových výrobků na normálněrozchodné vozy
Foto: Ivo Kočí, 2004
BN30R na mostě Mostek nad silnicí byl místem, kde lokomotiva BN30R (008) často stávala mezi svými pracovními výkony
Foto: Ivo Kočí, 2003
BN30R před bránou BN30R (008) před bránou do areálu panelárny
Foto: Ivo Kočí, 2003
BN30R na mostě BN30R (008) odstavená na mostě nad silnicí
Foto: Ivo Kočí, 2003
Rypadlo D500 v lomu Pásové rypadlo D500 v litickém lomu
Foto: archiv Ivo Kočí, 2002
BN30R s nákladem dřeva BN30R (008) s nákladem dřeva během opravy výdřevy rampy na překladišti
Foto: Ivo Kočí, 200x
Konec rampy na překladišti na nádraží Konec úzkorozchodné dráhy na překladišti na nádraží
Foto: Ivo Kočí, 200x
Podvozek na překladišti Podvozek odstavený u zarážedla na překladišti
Foto: Ivo Kočí, 200x
Trať k panelárně Trať vedoucí od nádraží do panelárny
Foto: Ivo Kočí, 200x
Překladiště na nádraží Překladiště na nádraží
Foto: Ivo Kočí, 200x
Odstavená BN30R v hale Záložní lokomotiva BN30R (002) odstavená v hale v areálu panelárny
Foto: Zdeněk Hrdina, 26.11.1999
Rypadlo D500 v lomu Pásové rypadlo D500 v litickém lomu
Foto: Ivo Kočí
BN30 v panelárně BN30 v areálu panelárny
Foto: archiv Zdeněk Hrdina, asi 1957
Areál panelárny Areál litické panelárny
Foto: sbírka Z. Hrdina, 195x
Areál panelárny Dokončené betonové prefabrikáty v areálu panelárny
Foto: sbírka Z. Hrdina, 195x
Areál panelárny Areál litické panelárny se svážnou dráhou v pozadí
Foto: sbírka Z. Hrdina, 195x
Areál panelárny Areál litické panelárny
Foto: sbírka Z. Hrdina, 195x

2007 - 2024
Fotografie a kresby jsou duševním vlastnictvím autorů a jejich šíření a použití je možné jen s jejich souhlasem.
Thanks: www.icondrawer.com, Multiflex32, Tango Icon Library, LIGHTBOX, Magnific-Popup, W3C Validator