Výstavba železnice Ružomberok - Korytnica byla zahájena v roce 1905. Dráha o rozchodu 760 mm měla sloužit jak k nákladní dopravě, zejména dřeva, tak k osobní dopravě, kde se předpokládala doprava osob do lázní v Korytnici. Celková délka postavené dráhy činila 23,564 km a její zajímavostí bylo, že v úseku Ružomberok - Ružomberok malá stanica byla vedena jako splítka s normálním rozchodem. Splítka zde byla zastoupena v čtyřkolejnicové i tříkolejnicové variantě. Provoz dráhy byl zahájen dne 5. června 1908 a zajišťovala ho Košicko-bohumínská dráha. V roce 1921 provoz převzaly Československé státní dráhy.
První tři zdejší lokomotivy byly vyrobeny budapešťskou lokomotivkou v roce 1908, ale již během roku 1915/16 byly odvezeny pro vojenské účely. Jako náhrada byla vojenskou správou dodána lokomotiva typu 70, rovněž z budapešťské lokomotivky, ale také byla záhy odvezena. Na dráze tak nezůstala žádná lokomotiva dokud nebyla zapůjčena malá třínápravová tendrovka z Liptovského Hrádku. V únoru roku 1917 přišla od vojenské správy opět lokomotiva typu 70 výrobního čísla 4271. V roce 1921 přibyla do Ružomberoku lokomotiva U37.006 a v roce 1929 stroj U37.011. Lokomotiva typu 70 byla v červnu 1930 předána na Podkarpatskou Rus. V padesátých letech byly do Ružomberoku postupně zapůjčeny lokomotivy U37.003, 002 a 008, které zde však působily přechodnou dobu a následně se vrátily na svá předchozí působiště. Pouze stroj U37.002 se do Ružomberoku vrátil a zůstal zde spolu s lokomotivami U37.006 a 011 až do ukončení parního provozu v roce 1959. Poté byly lokomotivy U37.002 a 011 předány na pionýrskou dráhu v Prešově a stroj U37.006 byl umístěn na pomník u železniční stanice Ružomberok.
Ještě než na dráze skončil parní provoz sem byly v srpnu 1958 dodány čtyři nové motorové lokomotivy T47 čísel 018 - 021. K nim přibyl v srpnu 1963 také stroj T47.007 z Frýdlantu. V květnu 1965 byla naopak do Frýdlantu předána lokomotiva T47.019. Na jaře roku 1966 bylo do Ružomberoku dodáno 10 nových vozů řady Balm/u. Téhož roku byla ukončena nákladní doprava. S postupným rozvojem silniční dopravy význam úzkokolejky klesal a nakonec došlo k úplnému ukončení provozu dráhy dne 28.9.1974. Poslední čtyři zdejší lokomotivy byly předány do Jindřichova Hradce a do Frýdlantu a dráha byla zlikvidována.
FOTO |
|
T47.018 (010) ve stanici Ružomberok při svěšování nebo rozvěšování soupravy
Foto: Ing. Ján Slavík, sbírka Adam Barbuščák, 22.6.1974 |
|
T47.020 (012) ve stanici Ružomberok
Foto: Ing. Ján Slavík, sbírka Adam Barbuščák, 22.6.1974 |
|
T47.021 (013) při posunu ve stanici Ružomberok
Foto: Ing. Ján Slavík, sbírka Adam Barbuščák, 22.6.1974 |
|
T47.020 (012) ve stanici Ružomberok
Foto: Ing. Ján Slavík, sbírka Adam Barbuščák, 22.6.1974 |
|
Pomník s lokomotivou U37.006 (001) ve stanici Ružomberok
Foto: Ing. Ján Slavík, sbírka Adam Barbuščák, 22.6.1974 |
|
Železniční stanice Ružomberok
Foto: Ing. Ján Slavík, sbírka Adam Barbuščák, 22.6.1974 |
|
U37.006 (001) na pomníku ve stanici Ružomberok
Foto: Ing. Ján Slavík, sbírka Adam Barbuščák, 22.6.1974 |
|
Depo v Ružomberoku
Foto: Ing. Ján Slavík, sbírka Adam Barbuščák, 22.6.1974 |
|
Vjezd do stanice Ružomberok směrem od Korytnice
Foto: Ing. Ján Slavík, sbírka Adam Barbuščák, 22.6.1974 |
|
Splítka v Ružomberoku ve směru k hlavní stanici
Foto: Ing. Ján Slavík, sbírka Adam Barbuščák, 22.6.1974 |
|
Trať v Ružomberoku směřující k hlavní stanici Ružomberok
Foto: Ing. Ján Slavík, sbírka Adam Barbuščák, 22.6.1974 |
|
Detail splítkové výhybky ve stanici Ružomberok malá stanica
Foto: Ing. Ján Slavík, sbírka Adam Barbuščák, 22.6.1974 |
|
Výjezd ze stanice Ružomberok malá stanica ve směru na Korytnici
Foto: Ing. Ján Slavík, sbírka Adam Barbuščák, 22.6.1974 |
|
Vjezd do stanice Ružomberok malá stanica ve směru na Korytnici
Foto: Ing. Ján Slavík, sbírka Adam Barbuščák, 22.6.1974 |
|
Vjezd do stanice Ružomberok malá stanica ve směru na Korytnici
Foto: Ing. Ján Slavík, sbírka Adam Barbuščák, 22.6.1974 |
|
Vlak s lokomotivou T47 projíždí Ružomberokem ve směru do Korytnice
Foto: Ing. Ján Slavík, sbírka Adam Barbuščák, 22.6.1974 |
|
Vlak s lokomotivou T47 projíždí Biely Potok
Foto: Ing. Ján Slavík, sbírka Adam Barbuščák, 22.6.1974 |
|
Vlak s lokomotivou T47.021 (013) ve stanici Ružomberok-Jazierce postavený ve směru na Ružomberok
Foto: Ing. Ján Slavík, sbírka Adam Barbuščák, 22.6.1974 |
|
Vjezd do stanice Ružomberok-Jazierce ve směru do Korytnice
Foto: Ing. Ján Slavík, sbírka Adam Barbuščák, 22.6.1974 |
|
Vlak vedený lokomotivou T47 u Liptovskej Osady jedoucí ve směru na Ružomberok
Foto: Ing. Ján Slavík, sbírka Adam Barbuščák, 22.6.1974 |
|
T47 s vlakem ve stanici Liptovská Osada
Foto: Ing. Ján Slavík, sbírka Adam Barbuščák, 22.6.1974 |
|
Vlak v čele s lokomotivou T47 přijíždí směrem od Korytnice do stanice Liptovská Osada
Foto: Ing. Ján Slavík, sbírka Adam Barbuščák, 22.6.1974 |
|
Vlak s lokomotivou T47 v úseku mezi Liptovskou Osadou a Korytnicou
Foto: Ing. Ján Slavík, sbírka Adam Barbuščák, 22.6.1974 |
|
Vlak vedený lokomotivou T47 mezi stanicemi Liptovská Osada a Liptovská Osada obec jedoucí ve směru na Ružomberok
Foto: Ing. Ján Slavík, sbírka Adam Barbuščák, 22.6.1974 |
|
Vlak s lokomotivou T47 stoupá do Korytnice
Foto: Ing. Ján Slavík, sbírka Adam Barbuščák, 22.6.1974 |
|
T47.020 (012) v konečné stanici Korytnica kúpele
Foto: Ing. Ján Slavík, sbírka Adam Barbuščák, 22.6.1974 |
|
T47.020 (012) s vozem v konečné stanici Korytnica kúpele
Foto: Ing. Ján Slavík, sbírka Adam Barbuščák, 22.6.1974 |
|
Zřejmě paní průvodčí byla vyfotografována ve stanici Korytnica kúpele před lokomotivou T47.018 (010)
Foto: Ing. Ján Slavík, sbírka Adam Barbuščák, 22.6.1974 |
|
T47.018 (010) ve stanici Korytnica kúpele
Foto: Ing. Ján Slavík, sbírka Adam Barbuščák, 22.6.1974 |
|
Vjezd do stanice Korytnica kúpele
Foto: Ing. Ján Slavík, sbírka Adam Barbuščák, 22.6.1974 |
|
Konec trati ve stanici Korytnica kúpele
Foto: Ing. Ján Slavík, sbírka Adam Barbuščák, 22.6.1974 |
|
Železniční stanice Korytnica kúpele
Foto: Ing. Ján Slavík, sbírka Adam Barbuščák, 22.6.1974 |
|
T47 na trati Ružomberok - Korytnica kúpele
Foto: sbírka Oldřich Danda |
|
U37.006 (001) na trati Ružomberok - Korytnica kúpele
Foto: sbírka Oldřich Danda |