Těžba uhlí na Sokolovsku, probíhá v povrchových dolech - tzv. těžebních jámách. K dopravě vytěženého uhlí a skrývky byl postaven rozsáhlý železniční systém, který byl kromě normálněrozchodných tratí tvořen sítí úzkorozchodných drah o rozchodu 900 mm. K dopravě zde sloužily z počátku parní lokomotivy různých výrobců, později parní lokomotivy BS200 z ČKD. V padesátých letech došlo k elektrifikaci této úzkorozchodné sítě a byly sem dodány elektrické odklizové lokomotivy typu 17E, které zde vydržely až do konce provozu. Společně s nimi zde byly provozovány lokomotivy T29, což byla úzkorozchodná varianta lokomotiv T212.0. Vozy pro dopravu těženého materiálu byly oboustranně výsypné nebo jednostranně výklopné.
Celý systém úzkorozchodných drah se skládal ze stálých traťových kolejí o celkové délce asi 250 km a pohyblivých větví, které se nacházely v dobývacích prostorech a překládaly se dle potřeby těžby. Prakticky celý systém výjma některých servisních kolejí byl elektrifikován napěťovou soustavou 1500 Vss. Provoz byl řízen z 25 dopraven se zabezpečovacím zařízením. Svou rozlohou, celkovou délkou kolejí, rozsahem provozu i množstvím přepraveného materiálu se jednalo o jeden z největších úzkorozchodných provozů v Československu.
Postupný útlum těžby spolu s plánovaným přerozchodováním části úzkorozchodné sítě na normální rozchod však vedl k zastavení provozu této úzkorozchodné dráhy. Dne 23. března 2003 byl vypraven poslední vlak s uhlím. Následně probíhala postupná demontáž až do úplné likvidace kolejového systému. Posledním pozůstatkem kdysi velkolepého provozu zůstává zbytek kolejové sítě v areálu Svatavských strojíren, kde byly dříve dílny pro údržbu lokomotiv a vozů.
 |
T29.046 č.308 spolu s dalšími lokomotivami řady T29 na středisku Mechanizace a údržba kolejí
Foto: Joachim Kaddatz, 10.9.2003 |
 |
17E č.102 (001) se soupravou prázdných vozů
Foto: Joachim Kaddatz, 15.2.2003 |
 |
Jedna z lokomotiv BN150 odstavená ve Svatavě
Foto: Pavel Kuřil, 2003 |
 |
T29.044 č.108 odstavená ve Svatavě
Foto: Pavel Kuřil, 2003 |
 |
17E č.109 se soupravou vozů na lomu Medard
Foto: Martin Třískala, 11.6.2002 |
 |
17E č.109 se soupravou vozů na lomu Medard
Foto: Martin Třískala, 11.6.2002 |
 |
17E č.304 vedle pásového rypadla na lomu Jiří
Foto: Martin Třískala, 11.6.2002 |
 |
Souprava s lokomotivou 17E č.304 při nakládce na lomu Jiří
Foto: Martin Třískala, 11.6.2002 |
 |
Setkání strojů 17E č.315 a 190 na dopravně M2 ve Svatavě
Foto: Martin Třískala, 11.6.2002 |
 |
Souprava s lokomotivou 17E č.315 při nakládce na lomu Jiří
Foto: Martin Třískala, 11.6.2002 |
 |
17E č.315 se soupravou vozů v nakládkovém prostoru lomu Jiří
Foto: Martin Třískala, 11.6.2002 |
 |
Vysypávání vozu na lomu Medard
Foto: Martin Třískala, 11.6.2002 |
 |
Vůz s blíže neurčeným účelem na lomu Jiří
Foto: Martin Třískala, 11.6.2002 |
 |
17E č.315 na dopravně M2 ve Svatavě
Foto: Martin Třískala, 13.7.2001 |
 |
Lokomotivy T29.045 č.320 a T29.029 č.103 během nakládky štěrku ve Svatavě
Foto: Martin Třískala, 13.7.2001 |
 |
Odstavené lokomotivy 17E č.121, 190, 170, 192, 185 a 193 na dopravně M2 ve Svatavě
Foto: Martin Třískala, 13.7.2001 |
 |
T29.045 č.320 ve Svatavě
Foto: Martin Třískala, 13.7.2001 |
 |
Setkání strojů T29.029 č.103 a T29.019 č.304 na výhybně M11 Medard
Foto: Martin Třískala, 13.7.2001 |
 |
T29.029 č.103 se soupravou vozů ložených štěrkem na výhybně M11 Medard
Foto: Martin Třískala, 13.7.2001 |
 |
Souprava lokomotiv 17E č.136, 163 a dalších v dopravně M2 ve Svatavě
Foto: Martin Třískala, 13.7.2001 |
 |
T29.029 č.103 s vozy naloženými štěrkem na výhybně M11 Medard
Foto: Martin Třískala, 13.7.2001 |
|
17E č.154 v ústřední třídírně Tisová
Foto: Martin Třískala, 12.7.2001 |
 |
Kolejový drtič na uhlí Lauchhammer 132C na severním zásobníku
Foto: Martin Třískala, 12.7.2001 |
 |
17E č.191 se soupravou vozů s uhlím před severním zásobníkem
Foto: Martin Třískala, 12.7.2001 |
 |
17E č.191 posunuje s vozy na severním zásobníku
Foto: Martin Třískala, 12.7.2001 |
 |
Dvě soupracy s lokomotivami 17E č.191 a 154 se potkaly v ústřední třídírně Tisová
Foto: Martin Třískala, 12.7.2001 |
 |
Kolejový drtič na uhlí Lauchhammer č.132A na dopravně M4 v Citicích
Foto: Petr Mirčev, 10.7.2000 |
 |
17E č.304 s naloženými vozy na dopravně M2
Foto: Joachim Kaddatz, 10.7.2000 |
 |
17E se soupravou vozů v nakládací stanici lomu Jiří
Foto: Joachim Kaddatz, 10.7.2000 |
 |
Lokomotiva 17E č.348 s loženými vozy
Foto: Joachim Kaddatz, 10.7.2000 |
 |
17E č.188 s vozy loženými skrývkou
Foto: Joachim Kaddatz, 10.7.2000 |
 |
Kolejový drtič na uhlí Lauchhammer na severním zásobníku
Foto: Joachim Kaddatz, 10.7.2000 |
 |
17E č.154 se soupravou vozů na dopravně M7
Foto: Petr Mirčev, 15.5.2000 |
 |
17E č.148 se soupravou vozů u Lomnice
Foto: Petr Mirčev, 28.1.2000 |
 |
17E č.109 se soupravou vozů v lomu Medard-Libík
Foto: Petr Mirčev, 15.9.1999 |
 |
17E č.172 se soupravou vozů nadjíždí kolejiště ve Svatavě
Foto: Petr Mirčev, 8.9.1999 |
 |
Zleva 17E č.191 a č.304 v dopravně M4 v Citicích
Foto: Petr Mirčev, 24.6.1999 |
 |
17E č.155 se soupravou vozů v nakládkovém prostoru lomu Medard-Libík
Foto: Daniel Pavlíček, 14.5.1999 |
 |
17E č.148 s vozy projíždí měsíční krajinou lomu Medard-Libík
Foto: Daniel Pavlíček, 14.5.1999 |
 |
17E č.121 se soupravou vozů naložených skrývkou v lomu Medard-Libík
Foto: Daniel Pavlíček, 14.5.1999 |
 |
17E č.175 s prázdnými vozy přejíždí přejezd v lomu Medard-Libík
Foto: Daniel Pavlíček, 14.5.1999 |
 |
17E č.155 se soupravou vozů projíždí kolejištěm lomu Medard-Libík
Foto: Daniel Pavlíček, 14.5.1999 |
 |
17E č.190 v Sokolově
Foto: Daniel Pavlíček, 14.5.1999 |
 |
T29.049 č.312 spolu s další lokomotivou T29 v Sokolově
Foto: Daniel Pavlíček, 14.5.1999 |
 |
Vlak s lokomotivou 17E č.148 během nakládky pod korečkovým rypadlem v lomu Medard
Foto: Petr Mirčev, 25.3.1999 |
 |
T29.045 č.320 veze vozy na výsypku lomu Medard-Libík
Foto: Petr Mirčev, 18.3.1999 |
 |
T29.049 č.312 a 17E č.111 se sněhometem na dopravně M2
Foto: Petr Mirčev, 1.2.1999 |
 |
17E č.102 (001) se soupravou vozů ve Svatavě
Foto: Daniel Pavlíček, 29.5.1998 |
 |
17E č.349 s vozy na lomu Marie
Foto: Daniel Pavlíček, 29.5.1998 |
 |
Vlak s lokomotivou 17E č.172 přejíždí přejezd v Citicích
Foto: Daniel Pavlíček, 29.5.1998 |