Úzkorozchodky

Sokolovsko - těžba uhlí


Místo Rozchod Konec provozu
Svatava (okres Sokolov) 900 mm 2003
GPS: 50.1928186N, 12.6145115E

Těžba uhlí na Sokolovsku, probíhá v povrchových dolech - tzv. těžebních jámách. K dopravě vytěženého uhlí a skrývky byl postaven rozsáhlý železniční systém, který byl kromě normálněrozchodných tratí tvořen sítí úzkorozchodných drah o rozchodu 900 mm. K dopravě zde sloužily z počátku parní lokomotivy různých výrobců, později parní lokomotivy BS200 z ČKD. V padesátých letech došlo k elektrifikaci této úzkorozchodné sítě a byly sem dodány elektrické odklizové lokomotivy typu 17E, které zde vydržely až do konce provozu. Společně s nimi zde byly provozovány lokomotivy T29, což byla úzkorozchodná varianta lokomotiv T212.0. Vozy pro dopravu těženého materiálu byly oboustranně výsypné nebo jednostranně výklopné.

Celý systém úzkorozchodných drah se skládal ze stálých traťových kolejí o celkové délce asi 250 km a pohyblivých větví, které se nacházely v dobývacích prostorech a překládaly se dle potřeby těžby. Prakticky celý systém výjma některých servisních kolejí byl elektrifikován napěťovou soustavou 1500 Vss. Provoz byl řízen z 25 dopraven se zabezpečovacím zařízením. Svou rozlohou, celkovou délkou kolejí, rozsahem provozu i množstvím přepraveného materiálu se jednalo o jeden z největších úzkorozchodných provozů v Československu.

Postupný útlum těžby spolu s plánovaným přerozchodováním části úzkorozchodné sítě na normální rozchod však vedl k zastavení provozu této úzkorozchodné dráhy. Dne 23. března 2003 byl vypraven poslední vlak s uhlím. Následně probíhala postupná demontáž až do úplné likvidace kolejového systému. Posledním pozůstatkem kdysi velkolepého provozu zůstává zbytek kolejové sítě v areálu Svatavských strojíren, kde byly dříve dílny pro údržbu lokomotiv a vozů.


VIDEO


Video z těžby uhlí na Sokolovsku Videozáběry J. Kaddatze a J. Kánského pořízené v letech 1996 až 2011 zachycující různé úzkorozchodné průmyslové provozy v Čechách

FOTOGALERIE / 1. strana



Odstavené lokomotivy T29 T29.046 č.308 spolu s dalšími lokomotivami řady T29 na středisku Mechanizace a údržba kolejí
Foto: Joachim Kaddatz, 10.9.2003
17E č.102 na trati 17E č.102 (001) se soupravou prázdných vozů
Foto: Joachim Kaddatz, 15.2.2003
BN150 Svatava Jedna z lokomotiv BN150 odstavená ve Svatavě
Foto: Pavel Kuřil, 2003
T29.044 Svatava T29.044 č.108 odstavená ve Svatavě
Foto: Pavel Kuřil, 2003
17E č.109 lom Medard 17E č.109 se soupravou vozů na lomu Medard
Foto: Martin Třískala, 11.6.2002
17E č.109 lom Medard 17E č.109 se soupravou vozů na lomu Medard
Foto: Martin Třískala, 11.6.2002
17E č.304 lom Jiří 17E č.304 vedle pásového rypadla na lomu Jiří
Foto: Martin Třískala, 11.6.2002
17E č.304 lom Jiří Souprava s lokomotivou 17E č.304 při nakládce na lomu Jiří
Foto: Martin Třískala, 11.6.2002
17E dopravna M2 Setkání strojů 17E č.315 a 190 na dopravně M2 ve Svatavě
Foto: Martin Třískala, 11.6.2002
17E č.315 lom Jiří Souprava s lokomotivou 17E č.315 při nakládce na lomu Jiří
Foto: Martin Třískala, 11.6.2002
17E č.315 lom Jiří 17E č.315 se soupravou vozů v nakládkovém prostoru lomu Jiří
Foto: Martin Třískala, 11.6.2002
Lom Medard Vysypávání vozu na lomu Medard
Foto: Martin Třískala, 11.6.2002
Lom Jiří Vůz s blíže neurčeným účelem na lomu Jiří
Foto: Martin Třískala, 11.6.2002
17E č.315 dopravna M2 17E č.315 na dopravně M2 ve Svatavě
Foto: Martin Třískala, 13.7.2001
T29 Svatava Lokomotivy T29.045 č.320 a T29.029 č.103 během nakládky štěrku ve Svatavě
Foto: Martin Třískala, 13.7.2001
17E dopravna M2 Odstavené lokomotivy 17E č.121, 190, 170, 192, 185 a 193 na dopravně M2 ve Svatavě
Foto: Martin Třískala, 13.7.2001
T29.045 Svatava T29.045 č.320 ve Svatavě
Foto: Martin Třískala, 13.7.2001
T29.019 výhybna M11 Setkání strojů T29.029 č.103 a T29.019 č.304 na výhybně M11 Medard
Foto: Martin Třískala, 13.7.2001
T29.029 výhybna M11 T29.029 č.103 se soupravou vozů ložených štěrkem na výhybně M11 Medard
Foto: Martin Třískala, 13.7.2001
17E dopravna M2 Souprava lokomotiv 17E č.136, 163 a dalších v dopravně M2 ve Svatavě
Foto: Martin Třískala, 13.7.2001
T29.029 výhybna M11 T29.029 č.103 s vozy naloženými štěrkem na výhybně M11 Medard
Foto: Martin Třískala, 13.7.2001
17E č.154 ústřední třídírna Tisová 17E č.154 v ústřední třídírně Tisová
Foto: Martin Třískala, 12.7.2001
Kolejový drtič na uhlí Kolejový drtič na uhlí Lauchhammer 132C na severním zásobníku
Foto: Martin Třískala, 12.7.2001
17E č.191 před severním zásobníkem 17E č.191 se soupravou vozů s uhlím před severním zásobníkem
Foto: Martin Třískala, 12.7.2001
17E č.191 severní zásobník 17E č.191 posunuje s vozy na severním zásobníku
Foto: Martin Třískala, 12.7.2001
17E č.191 ústřední třídírna Tisová Dvě soupracy s lokomotivami 17E č.191 a 154 se potkaly v ústřední třídírně Tisová
Foto: Martin Třískala, 12.7.2001
Kolejový drtič na uhlí Kolejový drtič na uhlí Lauchhammer č.132A na dopravně M4 v Citicích
Foto: Petr Mirčev, 10.7.2000
17E č.304 dopravna M2 17E č.304 s naloženými vozy na dopravně M2
Foto: Joachim Kaddatz, 10.7.2000
17E nakládací stanice dolu Jiří 17E se soupravou vozů v nakládací stanici lomu Jiří
Foto: Joachim Kaddatz, 10.7.2000
17E č.348 s loženými vozy Lokomotiva 17E č.348 s loženými vozy
Foto: Joachim Kaddatz, 10.7.2000
17E č.188 s loženými vozy 17E č.188 s vozy loženými skrývkou
Foto: Joachim Kaddatz, 10.7.2000
Kolejový drtič na uhlí Kolejový drtič na uhlí Lauchhammer na severním zásobníku
Foto: Joachim Kaddatz, 10.7.2000
17E č.154 dopravna M7 17E č.154 se soupravou vozů na dopravně M7
Foto: Petr Mirčev, 15.5.2000
17E č.148 Lomnice 17E č.148 se soupravou vozů u Lomnice
Foto: Petr Mirčev, 28.1.2000
17E č.109 lom Medard-Libík 17E č.109 se soupravou vozů v lomu Medard-Libík
Foto: Petr Mirčev, 15.9.1999
17E č.172 Svatava 17E č.172 se soupravou vozů nadjíždí kolejiště ve Svatavě
Foto: Petr Mirčev, 8.9.1999
17E dopravna M4 Zleva 17E č.191 a č.304 v dopravně M4 v Citicích
Foto: Petr Mirčev, 24.6.1999
17E č.155 lom Medard-Libík 17E č.155 se soupravou vozů v nakládkovém prostoru lomu Medard-Libík
Foto: Daniel Pavlíček, 14.5.1999
17E č.148 lom Medard-Libík 17E č.148 s vozy projíždí měsíční krajinou lomu Medard-Libík
Foto: Daniel Pavlíček, 14.5.1999
17E č.121 lom Medard-Libík 17E č.121 se soupravou vozů naložených skrývkou v lomu Medard-Libík
Foto: Daniel Pavlíček, 14.5.1999
17E č.175 lom Medard-Libík 17E č.175 s prázdnými vozy přejíždí přejezd v lomu Medard-Libík
Foto: Daniel Pavlíček, 14.5.1999
17E č.155 lom Medard-Libík 17E č.155 se soupravou vozů projíždí kolejištěm lomu Medard-Libík
Foto: Daniel Pavlíček, 14.5.1999
17E č.190 Sokolov 17E č.190 v Sokolově
Foto: Daniel Pavlíček, 14.5.1999
T29.049 Sokolov T29.049 č.312 spolu s další lokomotivou T29 v Sokolově
Foto: Daniel Pavlíček, 14.5.1999
17E č.148 lom Medard Vlak s lokomotivou 17E č.148 během nakládky pod korečkovým rypadlem v lomu Medard
Foto: Petr Mirčev, 25.3.1999
T29.045 s vozy T29.045 č.320 veze vozy na výsypku lomu Medard-Libík
Foto: Petr Mirčev, 18.3.1999
T29 a 17E se sněhometem T29.049 č.312 a 17E č.111 se sněhometem na dopravně M2
Foto: Petr Mirčev, 1.2.1999
17E č.102 Svatava 17E č.102 (001) se soupravou vozů ve Svatavě
Foto: Daniel Pavlíček, 29.5.1998
17E č.349 lom Marie 17E č.349 s vozy na lomu Marie
Foto: Daniel Pavlíček, 29.5.1998
17E č.172 Citice Vlak s lokomotivou 17E č.172 přejíždí přejezd v Citicích
Foto: Daniel Pavlíček, 29.5.1998


Použité prameny: Vzpomínka na důlní úzkorozchodku - Václav Vyskočil / Odkaz
2007 - 2025
Fotografie a kresby jsou duševním vlastnictvím autorů a jejich šíření a použití je možné jen s jejich souhlasem.
Thanks: www.icondrawer.com, Multiflex32, Tango Icon Library, LIGHTBOX, Magnific-Popup, W3C Validator